Nem: maszkulin
Elem: tűz
Égitest: Mars
Csillagjegy: kos, skorpió
Istenség: Thor/DonarFelhasználható: gyógyítás, egészség, védelem, rontások ellen, féleleműzés
Virágnyelv: "utálatos vagy"
Vele álmodni: jó egészség és jólét jele, ám ha megszúr, akkor csalódást és frusztrációt takar
Már az ókor óta (és valószínűleg az előtt is)
gyógynövényként használták a csalánt; több görög és római író is említi. A
szimpatikus gyógyítás elve alapján égések ellen és megfázáskor alkalmazták, például láz ellen, úgy, hogy a beteg testén hagyták, míg a növény el nem
fonnyadt, amitől elvileg csökken a testhőmérséklet. De sok minden mást is kezeltek vele, többek között skorpiócsípést és
kutyaharapást. Még az ókorban a frigidnek tartott nőket (és a magukat kellető
nőstény háziállatokat) nemi szervük csalánnal való verésével próbálták
„kezelni”. A magjáról pedig azt tartották, hogy megevésük szexhez vezet,
illetve termékenységet ad (míg a gyökerét szerelmi varázslatokban használták).
Egy, már nem olyan régi hit szerint pedig, a templomkerten gyűjtött csalán
teaként elkészítve képes meggyógyítani a vízkórosságot.
Mindezeken felül nagyon jó tavaszi egészséghozó és azt megőrző ételnek
tartották. Plinius (az idősebb) azt írja róla, hogy a germánok azért
fogyasztják ekkor, hogy egész évben egészségesek maradjanak, de hasonló babonák
később is megmaradtak, és külön napok meg voltak határozva arra, hogy mikor
is kell megenni azt a bizonyos épen tartó egy-két levelet.
A germánok számára továbbá Thor/Donar szent növényének
számított. A hit nem halt ki teljesen, csupán kissé újabb alakot öltve terjedt
el: német, olasz, de még magyar területeken is azt mondták róla, hogy távol
tartja a villámlást. A tiroliak pedig még nem is olyan régen vihar esetén a
tűzre vetették, hogy az égi jelenség ne okozzon kárt nekik. Indiában már egy démon
szimbóluma, és egy legenda szerint egy mérges kígyó csepegtette rá a mérgét,
amitől aztán ilyen „szúrós” lett. Ennek ellenére azonban a gonosz ellenszerének
mondják, és ezzel nincsenek egyedül.
A csalánt, csípőssége miatt, nagyon régóta tartják védelmező
hatalmúnak. A már említett indiaiak a kezükben tartják szellemek ellen.
Európában azt mondták róla, hogy aki magán hordja, az semmitől sem kell, hogy
féljen. Cickafarkkal együtt viselve csökkenti a félelem érzetét az emberben, és
lelki erőt ad. Indás pimpóval (Potentilla reptans) együtt pedig a szellemektől és a jelenésektől való
rettegést szünteti meg. Ám a közemberek számára fontosabb volt, hogy jónak
gondolták a jószág mágikus védelmére, vagy a boszorkányok tejjel kapcsolatos rontásai ellen.
Több európai országban (köztük nálunk is) Szent János napján az istállók
ajtaja felé akasztották, hogy oltalmat adjon. Ám mindezek ellenére a
boszorkányok szintén hasznát vették a fáma szerint: belőle készítették
bájitalaikat, illetve a keresztúton növő csalánok tanúi voltak a boszorkányok
összejöveteleinek. Skóciában pedig azt mondták róluk, hogy ott nőttek ki, ahová
a bukott angyalok először estek, vagy, hogy halott emberek csontjaiból lettek.
Dániában is élt egy hasonló képzet, csak az ottani változat szerint a csalán
ott nő, ahol ártatlan vért ontottak.
Pár jóslási módszert említenék még
meg, amire a csalánt használták. Beteg emberek ágya alá egy fazék frissen
szedett csalánt raktak, és ha a növények zöldek maradtak, akkor az ember
felgyógyult, míg ha megbarnultak, akkor halált várt rá. Nőknek a csalánra
kellet vizelni, és a növény elhervadt tőle, akkor a hölgy bizony már nem volt
szűz. Egy másik változat szerint a nő vizeletét rá kell önteni, és ha
elhervadt, akkor terméketlen volt az illető.
A modern mágikus praktikákban Scott Cunningham óta sokan
átkok ellen, illetve azok megtörésére és visszaküldésére használják. Ezért vagy
ember formájú rongybabákat tömnek meg vele, vagy magukon hordják, esetleg
szétszórják a ház körül.
Források:
Donald Watts: Dictionary of plant lore
Scott Cunningham: Cunningham's Encyclopedia of Magical Herbs
Compendium of Symbolic and Ritual Plants in Europe
Cora Linn Daniels, C. M. Stevans: Encyclopedia of Superstitions, Folklore, and the Occult Sciences of the World
Scott Cunningham: Cunningham's Encyclopedia of Magical Herbs
Compendium of Symbolic and Ritual Plants in Europe
Cora Linn Daniels, C. M. Stevans: Encyclopedia of Superstitions, Folklore, and the Occult Sciences of the World
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése