Üdvözlöm minden kedves Olvasómat a boszorkányiskola huszonötödik
leckéjén! Ezen alkalommal megismerkedünk a népi mágiával és a varázsszütyők
készítésével.
~ ~ ~
Az előző leckékben már alaposan körbejártuk an ún. tanult
mágia témakörét: a rituális és természetes mágia, illetve az égitestek és
elemek formájában. Ezúttal pedig az ún. népi mágiáról lesz szó, mely a múlt nem
tanult, és sokszor írástudatlan rétegeinek volt a jellegzetessége. A kettőt
persze nem lehet élesen elválasztani, mert mindig is létezett valamennyi
átjárás közöttük. Ám mégis elütnek annyira egymástól, hogy a néprajztudósok
érdemesnek találják megkülönböztetni őket, és így most mi is azt tesszük.
A népi mágia a hétköznapi emberek, illetve az ő mágikus
specialistáik (tudós emberek, boszorkányok, bűbájos emberek, idősebb asszonyok,
stb.) gyakorlata volt. Egyes részét bárki elvégezhette (pl. egy fának bárki
átadhatta a betegségét egy ráolvasással), másokat pedig csak a specialisták
tudták sikeresen véghez vinni (pl. egy talizmán elkészítése). A munkák
legnagyobb része hétköznapi cselekedetekhez kötődött (jól megkeljen a kenyér,
szeressen belénk a kinézett személy és hasonlók), és hiányoznak belőle a tanult
mágiában ismert bölcsességet, vagy isteni tudást célzó szertartások. Viszont
mágikus ismereteket és szellemi segítőket szerző rituálék mindkét mágiafajtában
előfordulnak, mint ahogy mondjuk a kincskeresés is. A népi mágia mögött viszont
nincs egy olyan részletesen kidolgozott világnézet, mint amit megismerhettünk a
szertartásos mágiánál, a háromosztatú világgal. Itt a varázslatok működését
annak tulajdonítják, hogy „ez a világ rendje”, illetve mert bizonyos dolgoknak
mágikus erejük van (legyen az egy kő, vagy egy szó), ahogy bizonyos embereknek
is (pl. a tudós, vagy boszorkány, vagy aki szemmel képes verni). A mágikus
munkáknak meg lehet szabva a maga ideje (éjfél, hajnal, Szent Iván éjszakája),
ám az a népi szokásoktól és nem a csillagok és bolygók állásától függ. A
varázslatokat végzőknek sincsenek kimondottan mágikus eszközeik, vagy ruháik és
a varázsgyakorlatok jó része kimerül pár szóban és tettben. Érdekesség még,
hogy míg a tanult mágikus rendszerek a világ különböző tájain nagy eltéréseket
tudnak mutatni (illetve csak egy adott szintű, írással rendelkező kultúrában
jelennek meg), addig a népi mágiáknak vannak bizonyos tulajdonságai, amelyek a
legtöbb helyen megegyeznek.
Míg a tanult mágia több fontos könyvét nem lehet elérni
magyarul, illetve nem rendelkezik magyar vonatkozásokkal, addig a népi mágiával
nem ez a helyzet. A róla szóló írásokat azonban nem a könyvtár „ezoterikus”
részén kell keresni, hanem a néprajz/folklór részlegen, illetve az Ethnographia
folyóirat interneten is ingyen elérhető lapjai között. Valamint, a saját
ismerőseink, rokonaink, nagyszüleink és szüleink szavaiban. Gondolom, nem én
vagyok egyedül, akinek a felmenői tudják, hogyan is kell szenes vizet csinálni,
vagy egyéb kisebb oltalmazó mágikus praktikát. Ezeket mind érdemes felderíteni,
lejegyezni, és ha hasznosnak érezzük, belevenni a saját mágikus repertoárunkba.
Félre ne értés ne essék viszont, egy, a népi mágia bizonyos trükkjeinek
ismerete nem teszi még a nagyanyánkat boszorkánnyá! Nem is tudom hányszor
hallottam már, hogy valakinek a nagyszülei ismertek ilyen „babonás” dolgokat,
ami az unokák szemében rögtön egyet jelentett a boszorkánysággal. Pedig ez
koránt sincs így! Az ilyen jellegű tudás valamilyen szintű birtoklása általános
ismeretnek számított a múltban, főként vidéken. Valaki tudhatott például
babokból jósolni, de ettől még csak tudós asszonynak sem tartotta magát, nem
hogy boszorkánynak. Egy szó, mint száz, bármennyire is csábító, ne vetítsük ki
boszorkányi felmenők iránti vágyainkat a mágikusabb életszemlélettel rendelkező
rokonainkra, mert leginkább ezzel őket sértjük meg.
A népi mágia pár
fő „univerzális szabálya”
1. Rész = egész.
Vagyis egy tárgynak, növénynek, állatnak, vagy embernek egy része az egész lényt, objektumot tudja helyettesíteni.
2. Ami egyszer együtt volt, az utána is kapcsolatban marad.
Tehát pl. az ember által viselt ruhadarabon keresztül, hordás után is lehet hatni magára a személyre. Ehhez nem szükséges, hogy a kontaktus gyakori legyen (pl. egy félig megevett alma is megfelel), de a több együtt töltött idő hatásosabb varázslatokat ad.
3. Hasonló hasonlót vonz. Hasonló a hasonlóra hat.
Az első esetben, ha valamilyen állapotot szeretnénk elérni, akkor egy ahhoz hasonló cselekedet elvégzésével azt elő tudjuk idézni (pl. ha azt szeretnénk, hogy két ember élete összefonódjon, összekötözünk két babát). A második esetben, ha valamire hatni szeretnénk, akkor egy hasonló tárggyal képesek vagyunk azt véghezvinni. Ez az elv működik a vudu babák esetében is (többek között), de az erdei szömörcsögöt is ezért használták afrodiziákumként.
4. Az ellentét elűzi az ellentétet. Az ellentét hat az ellentettjére.
A 3. "szabály" megfordítása, amit akkor alkalmaznak, mikor olyan állapot áll fent, mely ellentétes a kívánttal. Jó példa erre az az általános esővarázslási gyakorlat, mely szerint vizet kell széthinteni egy megadott rituális formában. Ilyenkor a szárazság megszüntetésére vízzel próbálunk hatni, vagyis az ellentétével.
5. A valóság szimbólumokkal reprezentálható, és befolyásolható.
Pl. egy bábu jelképezheti az embert, akit aztán rajta keresztül befolyásolni is lehet.
6. A szimbolikus rituális tett befolyással van a valóságra.
Pl. egy csomó megkötésével képes az ember "megkötni" a szeleket is, vagy kér embert egymáshoz kötni.
7. A rituális szavak befolyással vannak a valóságra.
Többek között ez minden ráolvasás alapja is: a megfelelően kimondott szövegek mágikus erejébe vetett hit.
8. A megfelelő cselekedet, vagy szavak használatával az ember képes a dolgok rejtett, "mágikus" tulajdonságait aktiválni.
Pl. amikor egy amulett készítésénél a hozzávalóknak elmondják, hogy milyen funkciókat kell ellátnia: szerelmet hozni, vagy pénzt, esetleg egészséget.
Vagyis egy tárgynak, növénynek, állatnak, vagy embernek egy része az egész lényt, objektumot tudja helyettesíteni.
2. Ami egyszer együtt volt, az utána is kapcsolatban marad.
Tehát pl. az ember által viselt ruhadarabon keresztül, hordás után is lehet hatni magára a személyre. Ehhez nem szükséges, hogy a kontaktus gyakori legyen (pl. egy félig megevett alma is megfelel), de a több együtt töltött idő hatásosabb varázslatokat ad.
3. Hasonló hasonlót vonz. Hasonló a hasonlóra hat.
Az első esetben, ha valamilyen állapotot szeretnénk elérni, akkor egy ahhoz hasonló cselekedet elvégzésével azt elő tudjuk idézni (pl. ha azt szeretnénk, hogy két ember élete összefonódjon, összekötözünk két babát). A második esetben, ha valamire hatni szeretnénk, akkor egy hasonló tárggyal képesek vagyunk azt véghezvinni. Ez az elv működik a vudu babák esetében is (többek között), de az erdei szömörcsögöt is ezért használták afrodiziákumként.
4. Az ellentét elűzi az ellentétet. Az ellentét hat az ellentettjére.
A 3. "szabály" megfordítása, amit akkor alkalmaznak, mikor olyan állapot áll fent, mely ellentétes a kívánttal. Jó példa erre az az általános esővarázslási gyakorlat, mely szerint vizet kell széthinteni egy megadott rituális formában. Ilyenkor a szárazság megszüntetésére vízzel próbálunk hatni, vagyis az ellentétével.
5. A valóság szimbólumokkal reprezentálható, és befolyásolható.
Pl. egy bábu jelképezheti az embert, akit aztán rajta keresztül befolyásolni is lehet.
6. A szimbolikus rituális tett befolyással van a valóságra.
Pl. egy csomó megkötésével képes az ember "megkötni" a szeleket is, vagy kér embert egymáshoz kötni.
7. A rituális szavak befolyással vannak a valóságra.
Többek között ez minden ráolvasás alapja is: a megfelelően kimondott szövegek mágikus erejébe vetett hit.
8. A megfelelő cselekedet, vagy szavak használatával az ember képes a dolgok rejtett, "mágikus" tulajdonságait aktiválni.
Pl. amikor egy amulett készítésénél a hozzávalóknak elmondják, hogy milyen funkciókat kell ellátnia: szerelmet hozni, vagy pénzt, esetleg egészséget.
10. A megfelelő cselekedet és szavak segítségével az ember képes
bizonyos szellemi létezőket segítségnyújtásra bírni.
E szabály az alapja minden olyan varázslatnak, mely valamilyen nem fizikai természetű lény megnevezése által próbálja befolyásolni a valóságot.
E szabály az alapja minden olyan varázslatnak, mely valamilyen nem fizikai természetű lény megnevezése által próbálja befolyásolni a valóságot.
11. Az év bizonyos időpontjain, vagy a nap egyes szakaszain „jobban fog
a mágia”.
Ezért éjfél a legfélelmetesebb napszak, vagy a „boszorkányok órája”. Ezért lehet újévkor a megfelelő étel fogyasztásával bőséget varázsolni a következő évre. Vagy Lucakor boszorkányokat látni.
Ezért éjfél a legfélelmetesebb napszak, vagy a „boszorkányok órája”. Ezért lehet újévkor a megfelelő étel fogyasztásával bőséget varázsolni a következő évre. Vagy Lucakor boszorkányokat látni.
A népi mágia
varázslatai
Alapvetően bármilyenek lehetnek. Pár szavas ráolvasások, ha
valamilyen munkát az ember még hatásosabbá szeretne tenni. Vagy éjfélkor a
temetőbe kimenős, halott szellemeket idézős varázslatok, melyek segíteni
hivatottak szerelmet, vagy akár halált hozni – ha nem mágikus tudást. Ide tartozik
a kisgyerekek kezére kötött vörös fonal, ami a szemmel veréstől oltalmaz, vagy
az a hangyabolyból kivett békacsontváz, ami szerelmet tud hozni. A
varázslatoknak nincs általános struktúrája. A legtöbbjük több évszázados, ha
nem évezredes orális hagyományokra nyúlik vissza, és gyakran előfordulnak
bennük a régi pogány idők szokásai, persze keresztény köntösben. De a
keresztény hit szentségei (a megszentelt gyertya, növények, az úrvacsora
kellékei, a misemondás, bibliai szövegek, stb.) szintúgy szerves részét képezik
a népi mágiának.
Boszorkányság és népi mágia
A népi mágia a boszorkányság mágikus része, sőt, pontosabban
talán úgy fogalmazhatnánk, hogy a történelmi boszorkányság a népi mágia részét
képezi. A tanult mágusok nem azonosították magukat vele, sőt, a feltételezést
abszurdnak gondolták volna. A boszorkányok a falvak és városok népi mágikus
specialistái voltak, akik ugyan kapcsolatba kerülhettek a tanult mágia
szövegeivel (a boszorkányperekben elő szokott fordulni, hogy egy-egy
gyakorlónál ilyen témájú könyveket leltek), viszont a gyakorlatuk akkor is
inkább a népi mágia felé húzott. Maga a boszorkányság tehát egy népi gyakorlat
volt, ami nem rendelkezett konkrét struktúrával, hivatalos szövegekkel, és
általánosan elfogadott hittételekkel. A helyi néphit volt az, ami táplálta és
alakította egy-egy boszorkány munkásságát.
Bonyolultabb a helyzet az újboszorkánysággal, amiben, mint
már az előző leckéből is megismerhettük, rengeteg a kölcsönzés a tanult
mágiából, ha nem pusztán annak egy neopogány köntösbe bújtatott változata. Az
utóbbi évtizedekben viszont újra megnőtt az érdeklődés a kimondottan népi
módszerek iránt, így már egyre többet lehet olvasni ezek átültetéséről a 21.
századi életbe. Ami persze sokszor nem egyszerű, hiszen a legtöbb mai ember
inkább el sem végez egy olyan varázslatot, ami azzal kezdődik, hogy végy egy
csirkeszívet. Vagy szemet. Vagy varangyot, akik még védett állatok is, szóval
őket végképp nem szabad bántani. Mindezen technikai nehézségek ellenére, a
modern tradicionális boszorkányság művelői a népi gyakorlatok újjáélesztésén,
vagy fenntartásán ügyködnek, több-kevesebb sikerrel (amiről mindenki maga
döntse el a véleményét).
Egy nagyon egyszerű varázslatforma: a varázsszütyők és
társaik
Talán kimondhatom, hogy valamilyen alakban világszerte
ismert ez a mágikus gyakorlat; mi szerint egy bizonyos cél érdekében különféle
varázserővel rendelkező tárgyat összegyűjtenek, majd egy tárolóedényben, vagy
kis szütyőben az emberek magukon hordanak, esetleg otthonuk közelében elásnak,
a házukban elrejtenek. A gyakorlat ma is használatban van és töretlenül
népszerű az újboszorkányok körében.
Lehet hozzájuk egy, a varázslat céljának megfelelő színű
anyagból kis zacskót varrni, megtöltve a kívánságunkhoz illő mágikus
tárgyakkal. Esetleg még pár szóval el is bűvölhetőek. Ezután hordhatjuk a
szütyőt a táskánkban, a kabátunk zsebében, a kulcscsomónkra kötve, vagy egy
ablakban, ajtó fölött fellógatva, a szobánkban elrejtve.
Lehet hozzájuk kis üvegcséket megtölteni különféle
hozzávalókkal, majd lezárhatjuk őket gyertyaviasszal, amibe még további mágikus
jeleket is véshetünk. Ezt aztán egy fonalon hordhatjuk a nyakunkban, vagy
elhelyezhetjük az otthonunkban.
De akár egész befőttesüvegeket megtölthetünk hozzávalókkal;
kristályokkal, növényi, esetleg állati részekkel. Ezeket aztán elrakhatjuk a
konyhaszekrény mélyére, vagy a nappali közepére.
Hozzávalókra pár példa:
Védelemért: berkenye, fokhagyma,
szúrós növények, szögek, hegyikristály, fallosz, vörös korall, stb.
Bőségért/gazdagságért: apró magok, pénz, malachit, arany,
ezüst, tömjén, stb.
Szerelemért: alma, rózsa, szívek, méz, bronz, rózsakvarc,
stb.
Termékenységért: makk, toboz, apró magok, genitáliák
szimbólumai, gyöngy, stb.
~ ~ ~
Ennyi volt ezen alkalomra a tanulni való, remélem legközelebb is
találkozunk, amikor is a boszorkányság történelmével ismerkedünk meg.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni:
bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook
oldalán.
köszönöm Dr. Ellennek a nekem tett szívességet. Nagyon izgatott vagyok, mert a bérlőm végre kifizette a két éves bérletemet. kifizette a pénzt, és most nincs a házamban. Nélküled nem tudtam volna megkapni tőle a pénzt. Bíróság elé vittem, de hosszú időt adtak neki az adósság kifizetésére, de köszönöm, hogy rövid időn belül kifizette. Ígérem, hogy továbbra is online és mindenhol tanúskodni fogok hatalmas munkájáról. Ha az alábbi problémák bármelyike merül fel, forduljon Dr. Ellenhez a WhatsApp-on keresztül: +1(815)564-3618
VálaszTörlésE-mail: ellenspellcaster@gmail.com
1) hagyja abba a hűtlenséget
2) folyamatos adósok
3) szerelmi varázslat
4) a kölcsön előtörlesztése
5) hagyja abba a kábítószer-függőséget
6) megoldás a gyenge szexuális teljesítményre
7) hagyja abba az ismételt abortuszt
8) megoldás a meddőségre
9) Előléptetés a munkahelyen
10) erős varázsgyűrű
11) Hagyd abba a válást
12) Szerezze vissza az exét
13) Törd le a megszállottságot
14) Térjen vissza a küldő varázslatához
15) Védővarázslatok
16) a családi boldogság varázslatai
17) Varázslatok lottónyereményekhez
18) szerelmi varázslatok melegeknek
19) Leszbikus szerelmi varázslatok Nem számít, milyen problémái vannak, Dr. Ellen segíteni fog.
WhatsApp: +1(815)564-3618
E-mail: ellenspellcaster@gmail.com