Üdvözlöm minden kedves Olvasómat a boszorkányiskola huszonhatodik
leckéjén! Ezen alkalommal megismerkedünk a boszorkányság történelmének pár fontosabb pontjával.
~ ~ ~
Ezen lecke egy nem egyszerű témát dolgoz fel és a mágia,
vagy varázslatok iránt érdeklődő emberek számára talán elég száraznak is
tűnhet. Viszont fontosnak érzem, hogy már egy kezdő boszorkány is ismerjen pár
tényt a boszorkányság történelméről, hiszen olyan sokan olyan sok butaságot
írnak és állítanak róla. Épp ezért kérnék mindenkit, hogy ha unalmas is, azért
rágja át lassan magát rajta!
Illetve, habár természetesen a most leírt dolgok az én
értelmezésemet mutatják be a témáról, viszont igyekszek, amennyire csak lehet a
bizonyítható tényekhez ragaszkodni. Vagyis, ha azt írom, hogy a „boszorkányság
nem egy ősi pogány vallás”, akkor azt azért teszem, mert az eddigi kutatások
erre a következtetésre jutottak vele kapcsolatban, és nem mert nekem ez a
személyes véleményem.
A kezdetek és
annak problémái
A világ történelme nem egy egységes, egyenes vonalon futó
valami, hanem sok millió kis ág kereszteződése, egybeolvadása és elválása.
Ugyanez igaz a boszorkányság történelmére is. Épp ezért, az első dolog, amit
tudnunk kell, hogy a „boszorkányság”, igazából nem létezett az 1400-as évek Európája
előtt. Amik viszont voltak helyette, az a különböző népek mágikus specialistái
(vagyis olyan személyek, akik értenek a varázslatok és/vagy jóslások egy-egy
fajtájához), melyek közül a társadalom által hivatalosan tabunak ítélt mágikus varázsmunkákat
végzőket ma boszorkánynak szokás fordítani. Így például lehet babilóniai boszorkányságról
olvasni, ahol a „boszorkány” szó alatt olyan mágikus tudással rendelkező
személyt értettek, aki kárt okoz az embernek, varázslatok által (és úgy tűnik,
ezeket az illetőket fel is lehetett bérelni, hogy rontsa meg az ellenségünket).
Az ókori görög időkből ránk maradt szövegek többféle mágikus specialistát
megneveznek, akiket már a saját korukban sem néztek mindig jó szemmel, munkájukat
a hivatalos vallás megcsúfolásának, mások becsapásának, vagy egyszerűen önzőnek
és ártónak láttak. Ezért például Athén is hozott ellenük törvényeket, viszont
azt is tudni kell, hogy mások számára a varázslataik gyógyítottak, szerelmet
hoztak, vagy a bosszúállásban segítettek. A római kori forrásokban felmerülő
varázslatokat végző személyek különböző fajtáit is ma egyszerűen
„boszorkánynak” fordítják; pl. boszorkány a venefica, aki mérgeket kever, a
malefica, aki mágikusan rontó személy, az incantatrix, aki ráolvasásokkal és
varázsénekekkel végez mágiát, stb.. Habár a kereszténység előttről más
kultúrákból nincs ennyi forrásunk, viszont abból is, ami ránk maradt, arra
lehet következtetni, hogy nekik is többféle mágikus specialistájuk volt.
Közülük pedig azokat mondjuk ma boszorkányoknak, akik a hivatalos vallási
szokások szélén álltak, az egyéni kultuszok és a mágikus hagyományok művelői
voltak, valamint hajlandóságot mutattak a másoknak való ártásra.
A dolgok a kereszténység elterjedése és az egyházi tanok egységesítésére
való törekvések között kezdenek konkrétabbak lenni. A keresztény térítők és
papok különféle, számukra addig ismeretlen pogány szokással találkoztak és
persze különféle mágikus specialistákkal. Egy részüket könnyen értelmezni
tudták: a rontó mágiát végző személyeket (akik viszont nem feltétlenül csak ártó varázslatokat végezhettek), a
régi római szokásokat követve elítélték. Más részüket, akik álmokban és
jelenésekben éltek meg lélekutazásokat, már csak tévképzetekben hívőknek
gondoltak. A szellemvilág, akikkel a régi varázslók dolgoztak egyenlő lett a
kereszténység démonaival, ha nem egyszerűen magával az ördöggel. Egyes pogány
kori, démoni tulajdonságokkal rendelkező lények pedig fokozatosan emberiekké
váltak: vagyis már azt kezdték tartani róluk, hogy bizonyos emberek démoni
alakjai, nem pedig csak démonok. A történelmi boszorkányság képzete ezen négy
téglából áll, melyet a tanult (vagyis nem a nép által vallott, hanem a
hittudósok által kispekulált) satanisztikus kultuszok fikcióinak képe kötött
össze. Mindezek a 15. század környékén kezdtek összeállni, és ekkor jelent meg
a történelmi boszorkány képzete, mely a keresztény hittudósok által írt
irodalmak segítségével terjedt szét Európában. Tehát ez nem egy valós
gyakorlatot ír le, habár bizonyos elemei külön-külön, nem feltétlenül a
keresztényi értelmezés szerint, de léteztek az igazi mágikus specialisták
gyakorlataiban is.
A történelmi
boszorkánykép és népi eredete
A történelmi boszorkány egy olyan fiktív személy, aki ártó
mágiát végez, méghozzá legtöbbször démonok (segítőszellemek, familiárisok),
vagy a Sátán támogatásával. A papok oldaláról ez azt jelentette, hogy az illető
szövetséget kötött az ördöggel, az ő szolgája lett, és a Sátán munkáját végezve
okozott károkat mindenkinek, akinek csak tudott. Az ilyen illetők soha nem
dolgoztak egyedül, démoni segítőik mellett más emberekkel együtt egy nagy
boszorkánycsoportot alkottak, melyek rendszeresen összegyűltek, közösen hódolva
az ördögnek, orgiákat tartva és nagyokat táncolva, lakomázva (általában emberi,
és abból is főként gyermeki húsból).
Az egész képet tovább árnyalja a ma is ismert olyan
elképzelések a boszorkányokról, mi szerint képesek repülni, vagy állatokká változni.
Míg ezek elsőre a keresztény papok általi kitalációknak tűnhetnek, addig a
kutatások azt tárták fel róluk, hogy a hittudósok ezeket a motívumokat ugyanúgy
átvehették a már előzőleg létező népi elképzelésekből is. Így például a repülés
valóságát a papok sokáig tagadták, míg a mágikus specialisták magukat képesnek
tartották erre (alapvetően látomások formájában). Vagy ott van a 11. században
írt Corrector (wormsi Burchard műve),
ami többek között elítéli a hitet abban, hogy egyes nők éjszaka kiszöknek a
férjük mellől az ágyból, zárt ajtókon át bejutnak házakba, ahol kivágják
rendes, keresztény emberek szívét és szalmát raknak a helyére. Vagyis itt nem
egy, a gonosz papok által kitalált képzet szerepel, hanem valami, amit az
emberek már előzőleg is hittek egyes személyekről, és pont az egyház áll ki
ezen hit tévessége mellett. A kereszténység újítása csak az volt, hogy egy
egészet formált az ilyen és ehhez hasonló hitekből, és hozzáadta a sátánizmust.
Hogy Jeffrey Burton Russelt idézzem: „A boszorkányság egy összetett jelenség,
mely a folklórból, a varázshagyományokból, a démonológiából, az eretnekségekből
és a keresztény teológiából táplálkozik.”.
A néphit
boszorkánya
A pusztán a népi oldalt tekintve, már kicsit másabb képet
kapunk. Különféle varázslatokat végző személyekkel találkozunk, akik bizony
átkozódtak és rontottak is, ám ugyanúgy gyógyítottak és segítséget nyújthattak az
embereknek. Sőt, olyan illetőket is boszorkánynak tartottak, akiknek semmiféle
mágikus munkához sem volt közük. Ehhez elég lehetett, ha valaki nagyon
házsártos volt, vagy kellemetlen szomszéd. De még tovább lehet ezt fokozni.
Egyesek, minden konkrét mágikus tudás nélkül, szerették, ha a közösség félig-meddig
boszorkánynak tartotta őket, hiszen akkor (rontásától félve) tisztelettel
bántak velük.
A néphitben a boszorkányokság fontos csapásmagyarázó
rendszert képviselt. Vagyis, általa meg lehetett magyarázni, hogy miért is
történt valakivel valami szerencsétlenség. Ha például valakit hirtelen agyvérzés
ért, és lebénult a fél oldala, az nem számított véletlennek, mivel előtte
összeveszett a szomszéd nénivel azon, hogy nem volt hajlandó neki valamit
kölcsön adni. Az agyvérzés oka itt rögtön a néni rontása lett, amit aztán majd
csak egy másik mágikus specialista, vagy maga a néni tudott meggyógyítani. De
könnyen rontásvád lehetett egy félresikerült gyógyításból is, amikor a meg nem
gyógyult, esetleg meghalt beteg rokonai kétségbeesésükben a gyógyításban
megbukott füves embert, vagy tudóst kezdték el hibáztatni. Még ma is sokak
számára lát el ilyen funkciót a mágia ártó oldala (ha nem maga a
boszorkányság): a velünk történő bajok oka az, hogy valaki megrontott minket,
így ha a rontást le tudjuk venni magunkról, akkor a sorsunk is jobbra fordul.
Ebben az emberek az évezredek alatt semmit sem változtak.
Míg sokat tudunk arról, hogy mások mit gondoltak a
boszorkányokról, addig a magukat boszorkányoknak tekintő mágikus specialisták
kérdése már jóval bonyolultabb. Például strigának sokáig senki nem tartotta
magát, mivel az egy éjszakai démont jelentett. Könyves Kálmán királyunk is
róluk mondta ki, hogy nem léteznek, nem pedig a mágiát végző személyekről
(akiket ugyanúgy elítélt, mint előtte mások). Később viszont ez a név már
embereket is kezdett jelenteni, majd csak emberi lényeket, akiknek démoni
képességeket tulajdonítanak. A magyar boszorkány szónak is valószínűleg hasonló
a története, mely eredetileg valamiféle nyomó démont jelenthetett (a magyar
boszorkányoknak később is fontos jellegzetessége volt az éjszakai nyomás).
A boszorkányüldözés
Hajlamosak vagyunk a keresztény egyházat és az inkvizíciót
okolni ezért. Sőt, sokan egyenesen a jó, embereket segítő boszorkányok elleni
összeesküvésnek tekintik az egészet. Ez viszont egyszerűen nem igaz! Már a
kereszténység előtt is léteztek törvények a rontásokat végző személyek ellen,
és a kereszténység nélkül is hajlamosak voltak az emberek a „boszorkánynak”
gondolt illetők meglincselésére, megölésére és, ha hihetünk egy Nagy Károly
kori törvénynek, az boszorkányok megevésére is. A népi képzet tehát már
évezredekkel ezelőtt is hajlamos volt elítélni az ilyen munkákat, az ilyen
„boszorkányokat”. A kereszténység csak újabb formát adott ennek a történelmi
boszorkány képének megjelenésével, és egy szilárd jogi rendszert, amely
lehetővé tette az ezzel vádolt személyek (akár tortúra általi) vallatását és
büntetését. A katasztrófa pedig ezen két dolog találkozásából adódott: az új
képzetben a boszorkányok mindig csoportosan dolgoztak, így ha elfogtak egy
gyanúsítottat, azt addig vallatták, amíg el nem árulta, kik a társai. Persze a
legtöbb esetben az illető nem volt boszorkány, ám a kínok hatására már másokat
is hajlandó volt annak vallani: szomszédokat, rokonokat, de voltak olyan esetek
is, hogy (valószínűleg nem kis bosszúvágytól fűtve) a helyi papokat, vagy
földesurak, gazdag emberek családtagjait. Aztán ezeket a személyeket is
bebörtönözték, kín vallatták és belőlük is újabb neveket facsartak ki. Ez volt
a menete a nagy boszorkányhisztériáknak, amik alatt egy-egy falu női népességének
a javát is kivégezhették. Ám nem ez volt az általános gyakorlat, és az ilyen
esetek relatíve ritkák (mondjuk, ez semmit sem vesz el a szörnyűségükből). Ezek
továbbá, pár kivétellel, csak ott fordulnak elő, ahol a kereszténység
boszorkányképzete szilárd talajra talált, ami főként a német területekre
jellemző. Máshol, így Magyarországon is, inkább az egyedi esetek a tipikusak,
amikor egy-egy embert bevádolnak, kihallgatnak (sokszor explicit tortúra
nélkül), a szemtanúkkal együtt, majd döntenek róla. A vádakat el is ejthették
(sőt, volt olyan személy, aki maga kérte a kivizsgálását, hogy bebizonyíthassa
az őt hamisan vádló emberek előtt az ártatlanságát), ám ha bűnösnek találtak
valakit, azt egyszerűen kiűzhették a városból, vagy persze megégethették. Az
égetés viszont nem mindig élve történt! Volt, akit „csak” felakasztottak (pl.
Angliában egy boszorkányt sem égettek el), vagy megfojtás után égették el a
tetemét. Másokat lefejeztek és aztán dobtak máglyára. A vádlottak egy része
viszont még az ítélethirdetés előtt meghalt: nem feltétlenül a tortúra miatt (a
tortúra célja nem a halál, hanem csak a fájdalomokozás lévén), hanem sokkal
inkább a rossz börtönbeli körülmények következtében. Így például egy 17. század
eleji angol esetben például az öreg és vak (egyébként a valóságban is
varázslással foglalkozó) öregasszony még a saját tárgyalását sem élte meg.
Összesen nem tudjuk, hogy pontosan hány ember lelte halálát
boszorkányság vádja miatt. Ezt soha nem is fogjuk tudni, lévén sok irat
elveszett, elégett, vagy eltűnt. Újboszorkányi körökben még mindig lehet találkozni
az abszurd 9 milliós számmal erre, viszont a mai kutatások szerint valójában az
áldozatok a 200.000-t sem érték el. A mostani adatok szerint például
Magyarországon 1800-ig 848 embert ítéltek ezért halálra. Ami persze még mindig
szörnyű, viszont a keresztény egyház eretnekség vádjával ennél jóval több
embert végzett ki az évszázadok folyamán, akiknek az egyetlen hibájuk az volt,
hogy másként láttak bizonyos vallási tanokat.
A jelen és a múlt
Nagy a divatja manapság, hogy az emberek a boszorkányüldözések alatt megöltekkel szolidaritásban képzeljék el magukat, vagy hogy azt állítsák, hogy ők ugyanolyan boszorkányok, mint az 500 évvel ezelőttiek. „Mi vagyunk azon boszorkányok leszármazottjai, akiket nem sikerült megégetnetek” hirdeti egy tipikus interneten megtalálható szlogen. A probléma csak az, hogy míg természetesen azon mágiagyakorlók vére ott csörgedezik mindannyiunk ereiben, akiket nem égettek meg, sőt, sokszor azoké is, akiket megégettek (lévén nagy részük már középkorán túli nő volt, felnőtt gyermekekkel), ám ez igaz lehet bármelyikünkre, és nem kell hozzá ma újboszorkányságot gyakorolnunk. Ezen felül pedig, a mai boszorkányság pedig nem egyezik meg a múltéval. Nem tudunk egy töretlen vonalat felmutatni az ókortól, de még csak a középkortól kezdve sem. Minden nép és kor megszülte a maga boszorkányság formáját, ami ugyan mindig táplálkozik a felmenőinek a képzeteiből és szokásaiból, de azokat folyamatosan újraértelmezve és átformálva. A mai csakra-nyitogatós, auralátós, előző életeket kutatós újboszorkányság pedig még csak nem is rokona a régi korok tiltott szertartásait végző, transzban lélekutazásokat megélő, embereknek segítő, vagy ártó gyakorlóinak. Persze a népi mágia, a módosult tudatállapotok használata, az álmokban megélt túlvilágélmények mind közelebb visznek minket a múlt „boszorkányaihoz”, ám ez már csak egy újjáélesztett praktikum lesz, nem pedig az eredeti. Viszont még így is általa egy olyan (emberekre vonatkozóan) univerzális áramlatnak leszünk a részei, mely mágikus technikákat alkalmaz és személyesen éli meg a természetfelettivel való kommunikációt. Ezt pedig boszorkányságnak (is) szokás nevezni Európában.
~ ~ ~
Ennyi volt ezen alkalomra a tanulni való, remélem legközelebb is
találkozunk, amikor is a módosult tudatállapotokkal ismerkedünk meg.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni:
bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook
oldalán.
Szeretném megköszönni a Wiccan Duma nagy segítségét. A lányom mélyen a kábítószer-függőségbe került, kipróbáltam a rehabilitációt és mindent, hogy abbahagyja, de semmi sem működött, sokat sírtam az egész helyzet miatt, mert anyaként kudarcnak éreztem magam. De mindez megváltozott, miután találtam egy megjegyzést az interneten arról, hogy a Wiccan Duma embereken segít. Örülök, hogy a lányom megszabadult a kábítószer-függőségtől a Wiccan Duma segítségével, köszönöm Wiccan Duma az erőteljes varázslatokat. A nézők számára nem ismerem a helyzetét, de biztosíthatom Önöket, hogy segítséget kaphatnak a függőségük megállításához. , állítsa le a megszállottságot, állítsa le a depressziót, hagyja abba a visszaélést. Lépjen kapcsolatba a Wiccan Dumával a következőkért:
VálaszTörlés1) Szerelmi varázslatok
2) Elveszett szerelmi varázslatok
3) Válási varázslatok
4) Házassági varázslatok
5) Szerelmi varázslatok.
6) Elválasztó varázslatok
7) Száműzd el a volt szeretőt
8.) Szeretnél előléptetni.
9) lottó nyerő varázslatok
10) Ha meg akarja elégíteni szeretőjét
11) Varázsmunka a bírósági per megnyerésére
12) varázslat a megszállottság megtörésére
Forduljon ehhez a nagyszerű emberhez, ha bármilyen problémája van a végleges megoldás érdekében. E-mail: whitemagictemple@gmail.com
WhatsApp: +2348155926512