Ajánlom ezt a cikket az Erdei Rezervátum csodás csapatának!
Ha a világ legősibb vallási elképzeléseit keressük, akkor
van egy fogalom, amivel a föld minden kontinensével kapcsolatban találkozni
fogunk: az animizmus. Ez alapvetően olyan világnézetet takar, melyben a
környezetünk minden nem emberi létezőjének is lelket és öntudatot
tulajdonítunk, kezdve a legkisebb hangyától a legnagyobb hegyig. Ezt
tekinthetnénk a világhoz való legtermészetesebb hozzáállásnak is, hiszen csupán
annyit feltételez, hogy ha én érzek és gondolkodom, akkor azt mások is megteszik.
Ám az animizmus általában nem merül ki ebben, és képlékeny határainak hála
sokszor más képzetekkel is minden probléma nélkül megfér.
Ha vallásként tekintünk rá, akkor az animizmus a természet
tiszteletén alapszik. Benne az imádat tárgyait alkotó spirituális lények a
hétköznapi környezetünket alkotó dolgok, vagy legalábbis azok, melyek az
iparosodás előtti idők embereit vették körbe: a fák, a sziklák, a föld, amin
járunk, az állatok és a növények. Az animista kultúrák emberei úgy tartják,
hogy a környezetünkben lakó nem emberi lények, mint gondolkodó és saját
célokkal rendelkező szomszédjaink, hatással vannak az életünkre. Ami egyrészt
magától értetődő, másrészt viszont ezen gondolkodásmódban egy olyan dimenzióval
is kiegészül, mely szerint az ember képes elnyerni a környezete jóindulatát.
Ehhez pedig alapvetőnek tartják a tisztelettel való viselkedést, mely sokszor
tabuk formáját is öltheti. Bizonyos helyeken, melyek kimondottan szentek a szellemeknek, például tilos lehet a vadászat, halászat, növénygyűjtés,
fakitermelés, vagy éppen a hangoskodás. A földbe tilos lehet bármit is leszúrni,
nem hogy felszántani, mivel ezzel a Föld(anya) testét sértjük meg. Egyes
tavakba tilos köveket bedobni, mert az megharagítaná a szellemét. De a bükkfák
alatt nem volt például szabad káromkodni, a bodzát csak a megfelelő
bocsánatkérő versike elmondásával lehetett levágni és így tovább. A „szabályok”
megsértése pedig balszerencsét, betegségeket, halált és rossz termést tudott
hozni az elkövetőre és közösségére. Több
animista kultúrában az ilyen törvényeknek és tabuknak egyfajta természetvédelmi
funkciójuk is volt. Habár nyilván nem így tekintettek rájuk, de a felállított
rendszer betartásával a környezet megújuló képességét nem terhelték túl
az emberek, melynek köszönhetően mind ők, mind a flóra és fauna egészséges életet tudott folytatni. Ebből a szemszögből nézve pedig a kihágásokért járó
büntetések sem tűnnek olyan abszurdnak: ha semmibe vesszük az egyensúlyt biztosító
szabályokat, akkor annak a vége előbb utóbb az lesz, hogy az emberek is
szenvedni fognak.
A másik fontos eleme a környezettel való kapcsolatnak a rendszeres
(sokszor napi) áldozatok és felajánlások bemutatása. Ez talán soknak hangozhat
egy, a nyugati kultúrában felnőtt személynek, de az animista képzetek még abba
a múltba tekintenek vissza, amikor az életben maradásunk 100%-ban a minket
körbevevő természet viselkedésétől függött. Ez a függés pedig alázatot,
tiszteletet és félelmet szült az emberekben, a természetet velünk elégedettnek
gondolva, ha minden rendben ment, és ránk éppen haragvónak látva, ha valami
katasztrófa, vagy sorozatos balszerencse érte a közösségeinket. A rendszeres
felajánlásokat viszont alapvetően nem úgy szokás tekinteni, mint valami
kenőpénzt a kedves bánásmódért, habár azért ez is közreműködik benne. Ám
sokkal inkább arról van bennük szó, hogy megköszönjük, amit kaptunk a
természettől, az által, hogy a természetből magunknak elvett dolgokból
valamennyit visszajuttattunk. Fontos megjegyezni azonban, hogy a mi részünkből
kell adni, nem pedig a természettől kell elvenni, hogy aztán azt adjuk vissza:
így tehát az erdőben leszedett virág nem számít felajánlásnak az erdő számára
(sőt, inkább sértés), míg a saját kertünkből származó már igen. Még ma is élő
és alkalmazott népi gyakorlatokat tekintve, az áldozat megvalósulhat olyasmikben,
mint amikor az italból kihintenek pár cseppet a földre minden ivás előtt,
amikor minden reggel az állatok megfejése után a négy égtáj felé hintenek a
tejből, vagy amikor adott időközönként nagyobb áldozatot mutatnak be a
környezet egy-egy jelentősebb szellemének.
Az animista mitológiáknak fontos jellegzetessége még a
különböző népek lakóhelyük szellemeivel folytatott szoros kapcsolata. Itt nem
csak a fent említett meg nem zavaráson és adok-kapok rendszeren alapuló kötelékre gondolok, hanem
egy átjárhatóságra is az emberi és a szellemi oldal között. Sok nép a
lakóhelyük egy fontos szellemétől származtathatja például magát: egy nagy folyó
melletti falu alapítója a folyó szellemét vehette feleségül, egy törzs magát
annak a hegynek a szellemétől származtathatja, amin laknak, de különféle
állatokat és növényeket is tarthat egy nemzetség a felmenőjének (ami pedig már
a totemizmus képzetébe is átvisz minket). Ezzel pedig egy hegy már nem csak egy
hatalmas, hozzánk közömbös lény, hanem az ősapánk, vagy az ősanyánk lesz. A
saját őseinket pedig nyilván tiszteljük és hálásak vagyunk nekik az életünkért.
Az animisták számára nem csak egy, a minket bármely kihágásunkért bántani
szándékozó lények összessége a környezet, hanem az emberi közösség szerves
része. Ahogy pedig a szomszédod sem venné jó néven, ha az állatai közül csak
úgy leölsz egyet, úgy például az erdő szellemei is zokon veszik ezt. Fontos ezt a
különbséget megérteni, hiszen nem babonás félelem készteti a természet
tiszteletére az embert, hanem a öntudat/lélek elképzelésének és a közös együttélés
alapvető szabályainak a kiterjesztése, illetve az emberre úgy tekintés, mint a
Föld egységének csupán egy részére. Az természet imádata nem a „primitív” ember
butasága, hanem annak az érzésnek a vallásos szintre emelése, amit akkor élünk
meg, amikor egy gyönyörű természeti csodát érzékelünk: az első feketerigó dalát
meghallva tavasszal, egy hullócsillagot meglátva az égen, egy szarvassal
találkozva ez erdőben.
Na, és mit tudni adni, mit tud jelenteni ez a vallási
elképzelés a mai nyugati kultúrában élők számára? Valójában nagyon is sokat.
Egyrészt, a segítségével újra helyet kaphat az életünkben a természetes
környezet, hiszen az animizmus által ki tud lépni a mostani lelketlen háttérzaj
mivoltából, újra élettel és érzelmekkel telik meg. A városok személytelenségébe
megfáradt emberi lelkeknek pedig kész felüdülést tud nyújtani, ha nem életmentő
segítséget, ha újra megleljük a helyünket a még nem iparosított területek
személyekkel teltségében. Másrészt, ez a
megközelítés a természetvédelem létfontosságú kérdését is támogatja, hiszen a
környezettudatosság fontos alapja az, hogy ne kihasználandó erőforrásként
lássuk a Földet, hanem mint a minket éltető bolygót, aminek a több millió tudattal
rendelkező lényei közül mi csak egyek vagyunk. Harmadrészt pedig, azok számára,
akik valamilyen természet közeli vallást keresnek, ez egy alapvető elképzelés kell, hogy legyen.
A természet tisztelete, imádata és a vele való kapcsolat kialakítása mind szerves
részét képezi az animizmusnak. Általa újra meglelhetjük helyünket a Zöldben; a
fák lombjának susogása a szélben megint titkokat suttog majd, a patakok
csörgedezése régi történetekről fog mesélni, a madarak dala pedig szerelemmel
tölti meg szívünket, vagy a helyi pletykákat fogja velünk tudatni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése