Üdvözlöm minden kedves Olvasómat a boszorkányiskola negyedik
leckéjén! Ezen a héten megismerjük a tavaszi napéjegyenlőség ünnepét, szokásait
és szimbólumait. Majd egy rituálé keretében meg is emlékezünk róla, ami alatt
elvetjük a múlt héten megáldott magjainkat.
~ ~ ~
A tavaszi napéjegyenlőség egy csillagászati esemény. A Föld
dőlésszögének köszönhetően, ahogy a Nap körül forog, mindig egy kicsit máshol
érik a felszínt derékszögben a napsugarak. Ezen a napon pont az Egyenlítő
felett történik ez, ami a déli- és az északi félteke számára egyenlő hosszúságú
nappalt és éjszakát eredményez. Mindezen túl pedig, a Nap ilyenkor pontosan
keleten kel fel a horizonton.
Számunkra ezen időpontra a tavasz általában véglegesen
megérkezik. Az első rügyek kipattannak, a barkák virítanak, a hóvirágok és
keltikék díszítik az erdők talaját, vagy a kerteket, sáfrányokkal és más korai
nemesített hagymásokkal kiegészítve. A madarak dalától hangos minden, ahogy az
első rovarok is megjelennek a tájon. A tél álmából mostanra tényleg elkezdett
minden felébredni.
A szabbat: Ostara és feltételezett istennője
A szabbat: Ostara és feltételezett istennője
A tavaszi napéjegyenlőség neopogány körökben az Ostara névre
hallgat, és egyike a szoláris, vagy más csoportosításban, a kisebb
szabbatoknak. A termékenység, a növekedés, az új kezdetek és a visszatérő Nap
ünnepe. Az wicca évkerék keleti oldalán található, a napkelte és a szétáradó
fény földjén, valamint félúton a Nap yule-i „mélypontja” és litha-i
„csúcspontja” között. Egy másik felosztás szerint ez a fesztivál a második a
termékenységünnepek (Imbolc, Ostara, Beltane) sorában.
Neve Beda Venerabilis, angol szerzetes, (i.sz.) 725-ben
keletkezett De temporum ratione című írásából származik. Ő jegyzi meg az
angolszászokkal kapcsolatban, hogy a kereszténység előtt a mi április hónapunk
idejét Ēosturmōnaþnak hívták, Eostre istennő után. Aztán a germán és angol
nyelv Ostern és Easter (húsvét) szava is ebből ered. A probléma csak az, hogy
Bede nem mindenki által elfogadott tényeket, vagy maga által is megfigyelt
szokásokat jegyzett le, hanem a saját magyarázatát a már akkor is kihalt
gyakorlatra vonatkozóan. Elméletének kétségességét pedig az is tovább erősíti,
hogy rajta (és a név fennmaradásán kívül) nincs semmilyen bizonyíték arra, hogy
létezett volna egy Eostre nevű istennő, vagy annak bármilyen ünnepe áprilisban.
A név maga egyszerűen a tavaszi időszakra, mint „kezdetekre”, vagy
„megnyílásra” utalhatott, a szó indoeurópai gyökét tekintve. Viszont a modern
neopogány körökben Eostre már általában, mint valós, ha kissé kevés
hagyománnyal is rendelkező tavasz- és hajnalistennő, akinek fő szimbóluma a
nyúl, alapvető ünnepe pedig a márciusi napéjegyenlőség. Sokszor úgy is tüntetik
fel, hogy a húsvéti nyúl és tojás is eredetileg az ő attribútuma volt, sőt, még
egy mítoszt is írtak hozzá, melyben a nyúl és a tojás kapcsolatát magyarázzák
meg. Az egésznek viszont semmi történelmi eredete sincs.
A megünnepléséről
Nagyon durván a húsvéti szokások = tavaszi napéjegyenlőség
szokásai. Vagyis ilyen a tojásfestés, ami Egyiptomtól kezdve a Közel-keleten át
egész Európában ismert. A tavaszi virágok csodálata és a friss zöldségek
fogyasztása is jellemző az ekkori ünnepekre. A lakóhelyünk, illetve önmagunk
megtisztítása is fontos eleme a népek gyakorlatának. A termékenységvarázsló
rítusok tömegét végezték ekkor az emberek, például a magyar húsvéti locsolkodás
is ilyen, melyről itt olvashatsz bővebben.
De magyar szokás volt még a húsvéti korbácsolás is, ugyanezzel a céllal (erről ezen a linken
olvashatsz). Sokan nézik meg ezen a napon a napfelkeltét, megfürödve annak
sugaraiban, illetve a szabadba tett séták és piknikek is divatosak. Meg lehet
még áldani a földeket is, melynek hagyományos formája volt a földterületek, a
szántók és a faluk körbejárása. Ennek általában keresztény felhangot adtak
azzal, hogy a határt megkerülő menetek élén egy keresztet, vagy egy szent
szobrát vittek, ám maga a tett eredete jóval megelőzi a kereszténység
megszületését. A körbejárás által a földek védelmet nyertek a gonosztól, az
ártástól, na meg persze a jégesőtől. Erről még bővebben: ezen
és ezen a linken.
Fő szimbólumai
A tojás, és abból is főként a festett. Erről a Magyar
néprajzi lexikon írását kérném, hogy mindenki olvassa el, nagyon érdekes: http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/2-1459.html
A nyúl, mint a termékenység jelképe. Erről az állatról és
mitológiájáról pedig itt olvashatsz.
Ezen naphoz kapcsolódó ünnepek
Több ázsiai kultúrában is a tavaszi napéjegyenlőség (vagy a
környéke) számat az újév napjának. Ezek közül a legismertebb talán a nowruz
ünnep (now/no – „új”, ruz – „nap”), mely a perzsa újév. Eredetéről semmi
pontosat nem ismerünk, habár több legenda is a régi Irán területén élő mitikus
Jamshid királyhoz köti a kitalálását. Ez nem egy vallásos fesztivál, ugyanis
sok, egymástól eltérő hitű ember gyakorolja még ma is. A tavaszi
napéjegyenlőséget megelőzően szokás megtisztítani itt is a házakat, megmosni a
szőnyegeket, újrafesteni a falakat. Az újévet megelőző kedd este tüzeket
gyújtanak, amiket aztán átugornak, szintén megtisztulási céllal. Magokat
(lencse, árpa, búza), egy tálban vízbe áztatnak, hogy kicsírázzanak. Ezeket
majd az ünnep alatt kiemelt helyre teszik, utána pedig folyóvízbe dobják. De
csírázott magokból ételeket is készítenek. Az utcán zenés felvonulásokat
tartanak. Az emberek új ruhába öltöznek. Oltárt is szokás állítani egy asztalon
a házban, melyre hét hagyományos tárgyat (pl. a csíráztatott magokat,
fokhagymát, ételt, stb.) raknak, illetve egyéb, különféle kívánságokat
szimbolizáló dolgokat (pl. színes tojások, pénz, aranyhal, jácint, stb.).
A japánok a tavaszi napéjegyenlőséget a Sunbun no hi (春分の日) névvel illetik, és hivatalos ünnepként tartják számon.
Ilyenkor az emberek meglátogatják felmenőik sírjait, hogy rendbe rakják azokat.
Az északi népek egyes források szerint ekkor (is) tartották
a dísablót (vagy disirblot) nevű áldozati szertartásukat. A jó termés,
állatszaporulat és aratás érdekében ugyanis szükséges volt áldozni a dísir
együttes névre hallgató női szellemek, akik többek között ezen ügyekért is
felelősek voltak.
Több, az Brit-szigeteken található neolithikumi sír és
földhalom bejárata is a tavaszi napéjegyenlőségkor felkelő naphoz van igazítva.
Hasonló igaz az egyik teotihuacáni templomra is, ami mára kész zarándokhely
lett ezen időszakra vonatkozóan.
Megfelelései
Az újboszorkányságban mindenhez szokás ún. megfeleléseket
rendelni. Ezek a listák azt hivatottak bemutatni, hogy milyen „mágikus
kapcsolatok” léteznek bizonyos tárgyak, élőlények, ásványok, vagy éppen tarot kártyák között. Az ilyen asszociációk lehetnek
több évezredes hagyományokkal rendelkezők, vagy pusztán egy-egy gyakorló által
tegnaptól igaznak érzettek. Az ünnepekre vonatkozóan az ilyen felsorolások az
adott naphoz valamilyen módon kötődő dolgokat mutatják be, amiket aztán fel
lehet használni a dekorációinkban, a szertartások során (legyen szó
eszközökről, gyertyaszínről, füstölőillatról, vagy megszólítható
istenségekről), az étkezéseinkben, vagy a napi rutinunkban és időszakos
szokásainkban.
Füstülők: jázmin, tömjén, mirha, sárkányvér, fahéj,
szerecsendió, aloéfa, benzoé, pézsma, zsálya, eper, lótusz, ibolya, narancshéj,
rózsa, magnólia, gyömbér
Eszközök: priaposzi pálca (vagyis egy pálca fallikus
szimbólummal a végén)
Kövek: akvamarin, rózsakvarc, holdkő, jáspis,
ametiszt, vérkő, vörös jáspis
Fémek: arany, vas
Szimbólumok, dekorációk: négylevelű lóhere, fonott
kosár, tojás, bárány, tavaszi virágok, csibe, nyúl, rügyező ág, fűzfabarka,
színes szalag, sarjadó mag, pillangó, rovarbáb
Színek: világoszöld, citromsárga, halvány rózsaszín,
fűzöld, pasztellszínek, vörösbegy tojásának a kékje, ibolya lila, fehér
Ételek: magok, leveles zöldségfélék, fűszeres vagy
virággal ékesített teasütemények, gyümölcs, kemény tojás, mézes sütemények, a
szezon első gyümölcsei, zöldségei, retek, újhagyma, póréhagyma, hal,
kétszersült, sajt, méz, sonka, gabonafélék, liszt, dara, gabonapelyhek, száraz
hüvelyesek, szezámmag, fűszermagok, napraforgómag, tökmag, fenyőmag, dió,
mogyoró, pisztácia, sütőtök, napraforgó, szezámmag, tavaszi hajtások, rügyek,
virágszirmok (pl. ibolya), sütemények, kovásztalan kenyér
Istenségek: minden szerelem-, termékenység-,
szűz-, anya-, holdistennő; minden szerelem-, ének-zene-, termékenység-,
fiatal-, férfias-, napisten; Asztarté, Aurora, Eostre, Éos, Ostara, Koré vagy
Perszephoné, Zöld Ember, Árész, Mars, Attis, Ozirisz, Narcissus, Hyacinth,
Dionüszosz, Anna Perenna, Aphrodité, Athéné, Flidais, Gaia, Istár, Ízisz,
Libera, Minerva, múzsák, Renpet, Vénusz, Adonisz, Cernunnos, a Szarvas Isten,
Liber, Mitrász, Ódin, Pán, Blodeuwedd, Héra, Thot, Dagda,
Növények: sáfrány, jázmin, nárcisz, jácint, frézia,
gyömbér, kőris, hóvirág, lonc, nőszirom, ibolya, fenyő, kankalin
Állatok: kígyó, sikló, egyszarvú, pegazus, nyúl, vörösbegy,
sárkány (összeköttetésben a tojásokkal, földdel és a termékenységgel), bárány,
csibe, vízi lények
Használható: ültetés, tavasz fogadása, tojásfestés,
új ruhák készítése/viselése, egyensúlyra irányuló rituálék, gyógynövények
használata: varázslatokhoz, gyógyításhoz, kozmetikailag, a konyhában és a
művészetekben; gazdagságra; termékenységre irányuló varázslatok; új kezdetek,
tavasz kezdete, új élet, újjászületés, nyitások, tüzek gyújtása, csengő
csengetése, a tavaszi növekedés figyelése, új kellékek, tavaszi agytakarítás,
kert/palánták megáldása, kommunikáció, bőség
Ajánlott olvasmányok:
Edain McCoy: Ostara: Customs, Spells & Rituals for the Rites of Spring
Kerri Connor: Ostara: Rituals, Recipes & Lore for the Spring Equinox
Edain McCoy: Ostara: Customs, Spells & Rituals for the Rites of Spring
Kerri Connor: Ostara: Rituals, Recipes & Lore for the Spring Equinox
A napéjegyenlőségről megemlékező rituálé
A rituálét március 20-án, lehetőleg pirkadatkor, vagy
szürkületkor végezzük. A legjobb a szabadban, de megint csak egy nyitott ablak
is megteszi. Kell hozzá tej áldozatnak (amire legjobb a házi tej),
valamint egy, vagy több cserép (benne földdel), amibe a megáldott magjainkat el
tudjuk majd vetni. Opcionálisan gyújthatunk a munkánkhoz gyertyákat és
füstölőket is, ha úgy tartja kedvünk.
A rituálé menete:
Az magunk által kidolgozott módon kezdjük meg a rituálét.
Szólítsuk meg a Földet: „Üdvözlet Néked zöldülő Föld, ki a
telet újra hátrahagyod, ki a virágokat újra elhozod! Ma egyenlő hosszú a nappal
és az éj, ma egyensúlyban a sötétség és fény. Üdvözlet Néked termékeny Föld e
napon! Kérlek, áldj most meg és fogadd áldozatom!”
Mutassuk be a tejáldozatot, melyet a szabadban dolgozva a földre hintsünk szét a kezünkkel, lakáson belül pedig egy tálba öntsük, amit aztán
majd kint tudunk hagyni az ablakpárkányon, míg el nem párolog belőle a folyadék.
A megáldott magjainkat vessük el (a teliholdi áldozatunk
hamvaiból is egy keveset bele keverve a földjükbe), a tettünket pedig a
következő szavakkal kísérjük: „Elvetlek Titeket kicsinyke magok! Nőjetek, nőjetek,
gyarapodjatok! Szárat, levelet, virágot hozzatok! Ég és Föld áldása legyen
rajtatok!”
Itt ha szeretnénk, beiktathatunk egy elmélyülést/meditációt,
vagy esetleg a dedikáló szertartásban is alkalmazott módszerrel (forgással)
megpróbálhatunk transzba is esni.
Búcsúzzunk el a Földtől, majd zárjuk le a szertartást a saját kedvünk szerint.
Együnk és igyunk. Takarítsunk el magunk után. A növények
cserepeit tegyük védett és napos helyre, és őket se felejtsük el megitatni.
Tippek:
Ha a szöveget nem tudjuk biztosra megtanulni, megint csak
írjuk ki magunknak jól olvashatóan egy papírra. Ha pedig nem tudjuk egyáltalán
rászánni magunkat, hogy a megtanulásába belekezdjünk, akkor is olvassuk át
párszor a rituálé előtt, hogy ismerős legyen az, amit mondanunk kell.
Ha füstölőket és gyertyákat használunk, akkor azokat
megpróbálhatjuk a fentebb megtalálható megfelelések között szereplő illatokból
és színekből kiválasztani.
~ ~ ~
Ennyi volt erre a hétre a tanulni való, remélem jövő héten
is találkozunk, amikor a természet szerepét fogjuk megismerni az újboszorkányságon belül.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni: bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook oldalán.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni: bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook oldalán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése