Üdvözlöm minden kedves Olvasómat a boszorkányiskola hetedik
leckéjén! Ezen a héten megismerkedünk az újboszorkányság fő mágikus eszközeivel
és használatukkal.
~ ~ ~
Az újboszorkányságnak elég sok és sajátos eszköze van. Ezek
eredete változatos, kezdve a keleti mágikus hagyományoktól egészen a modern
kitalációkig. A történeti boszorkányságot tekintve, a ránk maradt adatok
szerint nem képezték részét a régiek gyakorlatának az ilyen tárgyak. Természetesen
agyagbabák, kenőcsök, csontok, szárított növények, vagy más porok, esetleg vízkereső
pálcák használatáról van információnk, ám ezek egyike sem számított a boszorkányok eszközének (még a seprű
és az üst sem).
A mai írók sokszor úgy mutatják be a következőkben
felsoroltak egyikét-másikját, mint kötelezően birtokolandót, ám ez egyáltalán
nem igaz. Vannak hasznosabbak köztük, ahogy vannak kevésbé hasznosak is,
illetve olyanok, amik kimondottan egy-egy rituáléra specializálódtak. De mindenki
maga dönti el (vagy esetleg a csoport, ahova tartozik), hogy melyeket szeretné
beépíteni a gyakorlataiba.
Pár általános információ
Igen változatos, hogy ki hogyan is tekint az eszközeire.
Egyesek szerint csakis újonnan lehet őket vásárolni, és akkor is tilos az
árukról alkudozni. Míg azért a többség úgy tartja, hogy bárhonnan
beszerezhetőek, habár a legjobb, ha magunk készítjük őket, vagy legalábbis azt,
amit csak tudunk. Habár kinézetükre vonatkozóan is léteznek általában
előírások, de ezek megint csak nincsenek kőbe vésve és nyugodtan el lehet térni
tőlük.
Ami kezelésüket illeti, sokan a mondóak, hogy egyedül a mágikus
munkáknál használhatóak, míg mások ehhez sem ragaszkodnak, és például a
rituális tőrükkel minden gond nélkül vágnak fel zöldséget is.
Az eszközöket lehet az oltáron tárolni, vagy egy dobozban,
esetleg fiókban. Általában azért szokás valamilyen szebb kinézető helyet
keresni nekik, amit illendőnek tartanak egy mágikus eszközhöz.
A többség pedig nagyon személyes dolgoknak tartják őket, így
nem hagyják, hogy mások megérintsék, vagy megfogják eszközeiket. Különösen
vonatkozik ez az idegenekre, de igaz lehet ez akár családtagokra is, egy-egy
fontosabb tárgynál.
Seprű
Hogyan is lehetne elképzelni egy boszorkányt seprű nélkül? Pedig
a modern boszorkányságban olyan sok szerep nem jut ennek az eszköznek. Sőt, a
múltban is többek között az ellenük használható eszköznek is tartották, pl.
cirokkal borított végével felfelé az ajtó mellé téve a boszorkányok házba
jutását akadályozta. A seprűn repülő boszorkány képe viszont már több száz éve
velünk van, ám azt talán kevesebben tudják, hogy eleinte nem csak seprűn, hanem
vasvillákon, lapátokon és más háztartási- és mezőgazdasági eszközökön is
utaztak elvileg a levegőben. A seprűnek még egy, a boszorkányperekben is
többször felmerülő használata ismeretes: amikor a boszorkányok éjszaka
elhagyták a hitvesi ágyat (hogy elrepüljenek a szombatra, vagy csak úgy
rontani), a férjük mellé egy seprűt helyeztek, amit aztán egy varázslattal a
saját kinézetükre formáltak. Így ha a férjük felkelt az éjszaka közepén, azt
hitte, hogy a feleségük még mindig ott alszik mellettük. A mai boszorkányságban
ilyen jellegű alkalmazásáról a seprűnek persze szó sincs, mint ahogy a
valóságban a múltban sem volt. Most ezt a tárgyat főként terek kiseprésére és
ez általi megtisztítására szokták főként alkalmazni.
Üst
A seprű mellett az üst a második tipikus boszorkányi jelkép.
Már középkori törvényekben tiltják, hogy valaki a boszorkányok üstjénél egyen.
Persze ez csak annyit takar, hogy senki ne egyen a boszorkányok főztjéből, nem
pedig azt, hogy különleges, boszorkányi üstjük lett volna. Az üst valaha (és ma
is) a nagy volumenű főzés eszköze volt, nem pedig speciálisan mágikus tárgy.
Manapság már készítenek kimondottan az újboszorkányok számára üstöket, az
egészen apró méretűtől a nagyobbakig. A régi hagyománynak megfelelően néha
főznek is benne, de ez a ritkább használati módja. Többnyire füstölőt égetnek
benne (nem a rudakat, hanem a szénre szórandó fajtát), tárgyakat helyeznek
bele, esetleg tüzet raknak benne. Szóval nagyon mutatós, de haszna nem sok
akad. Szimbolikáját tekintve az anyaméhet, az újjászületést és a
transzformációt jelenti.
Varázspálca
Ha mágikus eszközre gondolunk, akkor a legtöbbeknek a
varázspálca fog eszébe jutni. Ahogy a fantasztikus történetekben is, az
újboszorkányi gyakorlatban szintén az elvarázsolandó dolgokra szokás rámutatni
vele, vagy éppen a mágikus kör, vagy különféle szimbólumok levegőbe való
felrajzolására alkalmazzák. Azt mondják róla, hogy „az energiák irányítására”
jó. Anyaga lehet fém is, de jobbára fából készül, amit aztán feliratokkal,
kristályokkal (leggyakrabban ezeket a végére erősítik) és vésésekkel
díszítenek, vagy tesznek még varázslatosabbá. Hagyományos hossza az ember
könyökétől a középső ujjának a végéig tart, de lehet ennél kisebb és nagyobb
is. A legáltalánosabban hozzá használt fa a mogyoró, de bármi másból is
készülhet, habár a fa fajtája meghatározza azt is, milyen plusz mágikus erőket
kapcsolnaknak hozzá (pl. a nyírt a megtisztításra tartják jónak, míg a tiszafát
a halállal kapcsolatos munkákhoz). Lehet fallikus szimbólum is, főként az ún.
priaposzi pálca, melynek a végére egy stilizált (vagy élethű) péniszt vésnek,
és kimondottan termékenységi rítusokban alkalmazzák. A levegő elemet rendelik
ehhez az eszközhöz.
Varázsbot (angolul stang)
Képzeljük el magunk előtt a Gyűrűk ura Gandalfját. Mit tart
a kezében? Természetesen egy botot! A varázsbot is pont ennek az eszköznek a
valós párhuzama, ahogy Harry Potter varázspálcájának a már feljebb említett
pálca. A bot lehet derék-, váll-, vagy embermagasságú. Általában a felső vége
két ágban végződik, és gyakran erősítik szarvakkal rendelkező állatok
koponyáját, vagy csak magukat a szarvakat/agancsokat rá. Használata kettős.
Egyrészt betöltheti a pálca funkcióját, habár vele nem csak a levegőbe, hanem
általában a talajra szokás felrajzolni a mágikus kört. Másrészt pedig, a földbe
leszúrva az oltárt helyettesítheti, vagy kiegészítheti, mint az axis mundi, a
világfa anyagi megjelenítése. Ilyenkor esetleg feldíszíthető az évszaknak
megfelelő növényekkel, az áldozatokat pedig a tövébe szokás elhelyezni. A két
ág és a szarvak a tetején a hasonló fejdíszekkel rendelkező isteneket jelképezik.
Mágikus tőr/athame
Egy kétélű tőr, melynek általában fekete a nyele. Nem
szükséges, hogy éles is legyen, hiszen igazi vágásra nem szokták alkalmazni
(sőt, egyesek azon a véleményen vannak, hogy az el is venné a varázserejét).
Igaz egy másik alfaja pontosan az élessége és vágóképessége miatt kedvelt.
Használata nagyban hasonlít a pálcáéhoz, habár kiegészül pár elemmel. Így a
mágikus kör megtörésére, a körvonalának a „megvágására” jó, valamint a wicca nagy rítus szimbolikus végrehajtására.
Ilyenkor az athemét, pengéjével lefelé vagy a kehelybe, vagy az üstbe „mártják”,
jelölve ezzel a fallosz (a tőr) behatolását a női méhbe (az üst, vagy kehely). A
tűz elemet jelképezi.
Kehely
Ez ugyan lehet egy valódi fém kehely is, de egy kerámia,
vagy üveg talpas pohár is teljesen megfelel rá. Ugyan a boltokban kaphatóak
speciálisan szertartási célra készített, pentagrammákkal ellátott kelyhek is,
de a nagyi még megmaradt pezsgőspohara is ugyanolyan jó, amire aztán ha nagyon
szeretnénk, üvegfestékkel még mindig rajzolhatunk mágikus szimbólumokat. A
kehely a gyakorlatban az italáldozat (vagy bármilyen más folyadék) ideiglenes
tárolására, illetve a nagy rítus
eljátszására alkalmas. Az üsthöz hasonlóan ez is az anyaméhet és a víz elemet
jelképezi.
Pentákulum
Egy fém, fa, vagy agyag korong, esetleg téglalap, melyre
mágikus szimbólumok vannak festve/vésve. A szertartásos mágiából került az
újboszorkányságba, ahol eredetileg mind a mágikus erővel rendelkező képet,
illetve annak a valamire való rárajzolt formáját is ezzel a névvel illették. A
pentákulumok ma legtöbbször a körbe zárt pentagrammát ábrázolják. A
varázslatokhoz elvileg plusz erőt adhatnak, bizonyos tárgyakat szoktak rárakni,
hogy „feltöltődjenek”, vagy a föld elemet képviselhetik az oltáron.
Erről az eszközről bővebben itt lelsz információkat.
Eszközök felszentelése és megtisztítása
Sok mai gyakorló szereti mágikus munka előtt megtisztítani
és felszentelni az eszközeit. Ez jórészt megint csak a szertartásos mágiából
ered, ahol a mágus minden egyes hozzávalóját előzőleg adott és sokszor elég
bonyolult rituálék által tették használhatóvá. A megtisztítás általában vízzel (esetleg
sós vízzel) való megmosást jelent, ahol a víz lehet egy kimondottan erre
készített növényi főzet (erre egy példát itt lelhetsz), vagy forrás-, folyó- és
patakvíz. A nem vízálló tárgyak esetében a füstölés a bevett szokás, általában
valamilyen megtisztító hatásúnak tartott növénnyel (pl. fehér zsálya, izsóp,
stb.). A felszentelés kimerülhet annyiban, hogy az ember pár soros áldást mond
rá, valahogy így: „Felszentellek téged, x tárgy, hogy légy hasznos és hatalmas
segítője minden munkámnak!”. Gyakran alkalmazzák még ilyenkor a négy elemnek
való bemutatást is, melyben az eszközt meghintik vízzel, megfüstölik, láng felé
tartják és földhöz érintik (amit néha só reprezentál). Ezen műveleteknél is
mondhatnak a fenti példához hasonló szavakat, csak általában ezek még
kiegészítődnek egy utalással az aktuális elemre, valahogy így: „Felszentellek
téged, x tárgy, az n elem nevében, hogy légy hasznos és hatalmas segítője
minden munkámnak!”.
A felszentelésnek van egy másik fajtája is, a lélekkel
ellátás, vagy a lélek felélesztése. Ez már a hagyományosabb, animista és samanisztikus
kultúrákból ismert. Ebben az esetben a tárgy szentségét és hatalmát a benne
lakó szellem, vagy lélek adja. Ez a lélek kétféleképpen kerülhet bele: vagy egy
másik lényét teszik át, vagy az eredetileg is a tárgyhoz tartozót élesztik fel.
Az első módszert sokszor olyankor alkalmazzák, amikor egy teljesen új eszközt
készítenek, így mondjuk az öntött fémeknél, egy háznál, vagy egy tőrnél,
illetve az istenek, szellemek szobrainál. Itt a lélek származhat a túlvilágról
(amihez is a varázslónak, sámánnak oda át kell látogatnia, és onnan a tárgyba
hoznia azt), vagy egy valós állatból, amit vagy a tárgyba tesznek (házaknál pl.
befalazzák), vagy felette ölnek le. A második módszer esetén sokszor az eszköz használata
és az eredete szoros kapcsolatban áll egymással: pl. a sámánok dobja és az
állat, ami a dob bőrét adja. Ilyenkor a dob elkészülte után csupán a bőrt adó
állat lelkét kell feléleszteni, amit általában áldozatokkal (füst, tej,
alkohol) és a ló, vagy rénszarvas életének az eléneklésével visznek véghez. Mai
gyakorlatban ez például tökéletesen használható a varázspálcák esetében.
A varázsbot beszerzése
Menjünk el a már eddig is látogatott zöld területünkre. A
szokásos helyünkön mutassunk be áldozatot, és kérjük meg a helyi szellemeket,
hogy segítsenek nekünk egy varázsbotra lelni. Álljunk egy helyben egy kicsit,
lecsendesítve tudatunkat, míg egy jó mély rituális tudatállapotot el nem érünk.
Ezután kezdjünk el sétálni, és keressünk magunknak egy botot. Nem szükséges,
hogy bármilyen, vagy bármekkora is legyen. Csak érezzük az igazinak, na meg
persze már lehullott legyen. Ha megleltük, köszönjük meg a helyi szellemek
segítségét és vigyük haza.
Megtisztítani nem szükséges, sőt, nem is szabad. Helyette
hintsük meg egy kis alkohollal/tejjel, vagy valami édes füsttel mutassunk be
neki áldozatot és beszéljük el neki élettörténetét (kibújt a magból, nagy fává
cseperedett, kifejlődött, mint ág, levelek és virágok nőttek rajta, majd
elszárad és lehullott) és azt, ahogy hozzánk került. Kérjük segítségét. Ezt
tegyük addig, míg úgy nem érezzük, hogy „feléledt”. Ezután valami illendő
helyre helyezzük el a következő rituálénkig.
~ ~ ~
Ennyi volt erre a hétre a tanulni való, remélem jövő héten
is találkozunk, amikor az újboszorkányok által tisztelt isteneket és más hatalmakat fogjuk tárgyalni.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni: bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook oldalán.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni: bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook oldalán.
Szia!
VálaszTörlésRemélem a kérdésemre tudok választ kapni !
A " varázspálcánkra" lehet valamit faragni , festeni stb.?
Előre köszönöm válaszod!
Szia!
TörlésVarázspálcákra általánosan lehet bármit faragni, festeni, stb. A leckében beszerzendő fajtánál viszont pont a háborítatlansága a lényeg, így arra nem ajánlanám.
Szia
VálaszTörlésÚgy tudom, hogy varázspálca készítéskor kell hsználni az ,,intuíciót” és még kellene a pálcája magja. Hogy oldjuk ezt meg?