Üdvözlöm minden kedves Olvasómat a boszorkányiskola
kilencedik leckéjén! Ezen a héten megismerjük Szent György napját és a hozzá
tartozó varázshagyományokat. Gyakorlatok terén pedig két módszeren keresztül is
megnézzük, hogyan lehet a múlt szokásait átültetni a modern gyakorlatba.
~ ~ ~
Szent György napjának (április 24.) a régi magyar népéletben
nem sok köze volt magához a keresztény szenthez. A nap jelessége sokkal inkább évszakkezdő
mivoltának volt köszönhető, hiszen erre az időszakra kezd el csak igazán
kizöldülni a táj. Így, mint a többi hozzá hasonló időpont, Szent György is
varázslatos tulajdonságokkal rendelkezett.
Az állatok kihajtása
Ez a nap sok helyen legfontosabbnak számító cselekedete a
haszonállatok nyári legelőre való kihajtása volt. Az állatok elbűvölése ilyenkor
különösen fontosnak számított, amit többféleképpen is biztosítani lehetett. Egyik
legalapvetőbb módszer volt erre a megfüstölésük, ami történhetett növényi
anyagokkal (pl. tömjén, vagy temetőből, három csipkebokor alól hozott gaz),
vagy megfelelő módon rakott tüzek mellett/fölött való elvezetésük, ami megtisztította
őket és védelmet adott nekik. Sok helyen az első kihajtáshoz használt növényi
ágnak tulajdonítottak varázserőt: a szúrósak védelmet, a zöldek bőséget voltak
hivatottak hozni. Az állatokat bizonyos dolgokon is át lehetett hajtani, melyek
oltalmat (vagy más hasznos tulajdonságot) adhattak: pl. vas
tárgyakon, lakatokon és láncokon, esetleg hangyabolyon vezették át őket, hogy
biztonságban legyenek, illetve úgy kövessék egymást, mint a szemek a láncon. Mindezek
a cselekvések megóvták őket az év folyamán a szemmel veréstől, a rontásoktól, a
vadállatok támadásától, illetve egészséges növekedést és bő tejelést voltak
hivatottak hozni.
Boszorkányok
Ez a napot a boszorkányok fő napjának is tartották. A néphit
szerint éjfélkor összegyűltek a boszorkányok a Szent Gellért-hegyen, enni, inni
és mulatozni, egészen az első kakasszóig. Az itt említett hegy nem konkrétan a
budai hegy, hanem az ilyen összejöveteleket általánosan Gellért-hegyre járásnak
neveztek. Mivel a boszorkányok igen tevékenyek ezen a napon, ezért az elszánt
ember képes meglesni őket. Általános módszer volt erre a különféle tárgyakkal
való templomba menés (pl: fokhagyma, négylevelű lóhere, fekete tyúk tojása),
vagy az éjfélkor, a keresztúton krétával vont körben állás. Sőt, aki elég bátor
volt, az a néphit szerint e nap éjszakáján maga is beállhatott a boszorkányok
körébe: a legtöbb módszer szerint ehhez pontban éjfélkor, gyufával meg kell gyújtani egy
gyertyát az asztalon.
Mágikus védekezés
Szent György fontos „gonoszűző” nap is, vagyis olyan
időpont, amikor bizonyos tettek elvégzésével az ember mágikus úton biztosítani
tudja családja, állatai és önmaga jólétét. Ez az előestéjére különösen
fontosnak számított, hiszen alatta nem csak a boszorkányok voltak elvileg kimondottan
aktívak (akikről pedig általánosan azt tartották, hogy egyik fő tevékenységük az embereknek és az állatoknak való rontás), hanem minden más természetfölötti lény is, mely csak ártani tudott (ördögök, szépasszonyok, kísértetek, stb). Az otthonok védelmére a kapukra, az ajtókra és az ablakokra
kerülhetett zöld ág (főként nyír), tövises növények hajtása (vadrózsa, ritkábban
kökény) és különféle virágok (pl. mocsári gólyahír). Ugyanezeket, az állatokat
oltalmazandó, az istállókra szintúgy felszegezték.
A harmatszedés
E nap hajnalának egyik legtipikusabb mágikus módszere a
harmatszedés, amit sokszor a boszorkányok munkájának mondanak, ám a valóságban
bárki elvégezhette. E szokás több száz éves múlttal rendelkezik, már egy
1584-es kolozsvári boszorkányperben is említést tesznek a Szent György
éjszakáján véghezvitt harmatszedésről, míg az 1713-as szegedi
boszorkányperekben is többször említésre kerül, például: „Mikor az harmatot és
más föld zsírját elveszik Rózsa Dániel úrnál (princeps sagarum) szokták
megsütni és megenni”.
Maga a harmatszedés nem volt egy különösebben bonyolult
feladat. Csupán Szent György éjszakáján éjfélkor, vagy napkelte előtt, ki
kellett menni a legelőre, gabonatáblára, ahol a legtöbb előírás szerint
meztelenül egy ruhadarab (lepedő, abrosz, kendő, stb.) füvön való húzogatásával
össze kellett gyűjteni a harmatot, és ezt ki kellett csavarni az anyagból egy
edénybe. Az így nyert „varázsszert” a kenyérsütéshez használták fel (dagasztáskor
a tésztába tették), hogy jobb kenyeret süssenek, vagy a tehénnel lehetett
megitatni, hogy az jól tejeljen.
Maga a varázslat elvileg azért működött, mert az ember a
harmattal együtt a termőföld „zsírját”, vagyis termékenységét is összeszedte,
amit aztán így a saját állatainak, vagy a kenyereibe tudott átjuttatni. Ám a
néphit szerint a földnek csak egy adott mennyiségű termékenysége van, így
például, ha a szomszéd földjéről szedték össze a harmatot, akkor a szomszéd
tehene majd nem tudott annyi tejet adni, mint normálisan kellett volna neki.
Ilyen értelemben a termékenység ellopásáról volt szó, mely régen tipikus
boszorkányvádnak számított. De a történetek szerint a „laikusok” is végezték
ezt a fajta mágiát, olyannyira, hogy egyes helyeken a gazdák a harmatszedésre
alkalmasnak tartott éjszakán kimentek a legelőre őrizni azt a harmatszedők
ellen.
Érdekes módon, a harmatszedés, illetve a harmat mágikus
erejébe vetett hit eredetét a Biblia szövegére vezetik vissza, melyben sokszor
összekapcsolják azt a föld termékenységével. A szedés szokása pedig nem csak
nálunk ismert, hanem szinte egész Európa-szerte, igaz minden területnek megvan
a maga saját ilyen varázslásra kijelölt időszaka: a német területeken május
elsejéhez, a délszlávoknál, románoknál június 24. és április 24-éhez. A régi magyar
adatok szerint is végre lehetett hajtani más napokon is ezt a műveletet, pl.
Luca napján, Szent Ivánkor, pünkösdkor, vagy nagypénteken.
Kígyók és gyíkok, mint a betegségmegelőzés eszközei
Szent György, a legenda szerint, legyőzött egy sárkányt.
Talán ezért is kapcsolták a sárkányok elő rokonait, a gyíkokat és a kígyókat,
az ő napjához. A magyar szokások alapján elmondható, hogy általában az
állatokat gyógyításra, vagy más pozitív célok elérésére használták, valamint a
szent napja előtt kellett őket befogni, a sikeres alkalmazásukhoz.
A gyíkokat főképp torokbetegségek esetén tartották jónak. Ha a megfogott gyíkkal megdörzsölték a gyerek nyakát, akkor úgy gondolták, annak nem fog fájni a torka, és nem lesz torokgyíkja se. Volt, hogy a hüvelyk és a "nevetlen" újjal (gyűrűsujj) ölték meg a gyíkot, majd azzal a két újjal megvonogatták a fájó torkot, és az meggyógyult. Daganatot volt képes gyógyítani a torokban az, aki alaposan összefogdosott egy gyíkot, majd eleresztette. A gyógyításhoz kétszer kellett megsimogatnia az érintett területet; ez a módszer működött mind ember, mind állat esetén. A gyík farkát letörték, és húsvétkor a templomban az étellel együtt megszenteltették, majd a beteg fület ezzel piszkálták. Kelet-Németországban a gyíkot megszárították, porrá törték, és hidegrázás ellen alkalmazták.
A kígyók felhasználása ennél valamivel változatosabb. Az ezüstpénzzel levágott kígyófejjel ezen a napon, a templomba menve, meg lehetett látni a boszorkányokat. A teheneken kígyót húztak végig, hogy az jó kövér legyen. A jászolba kígyófejet szögeztek, hogy a háziállatok minden bajtól védelmet élvezzenek (erre a gyíkfejet is alkalmasnak tartották). A megfogott kígyóval tudást lehetett szerezni. Aki pedig ezen a napon kígyót ütött meg, az nagy erőre tett szert, viszont ha az állat elment, akkor elvitte az illető erejét is.
A gyíkokat főképp torokbetegségek esetén tartották jónak. Ha a megfogott gyíkkal megdörzsölték a gyerek nyakát, akkor úgy gondolták, annak nem fog fájni a torka, és nem lesz torokgyíkja se. Volt, hogy a hüvelyk és a "nevetlen" újjal (gyűrűsujj) ölték meg a gyíkot, majd azzal a két újjal megvonogatták a fájó torkot, és az meggyógyult. Daganatot volt képes gyógyítani a torokban az, aki alaposan összefogdosott egy gyíkot, majd eleresztette. A gyógyításhoz kétszer kellett megsimogatnia az érintett területet; ez a módszer működött mind ember, mind állat esetén. A gyík farkát letörték, és húsvétkor a templomban az étellel együtt megszenteltették, majd a beteg fület ezzel piszkálták. Kelet-Németországban a gyíkot megszárították, porrá törték, és hidegrázás ellen alkalmazták.
A kígyók felhasználása ennél valamivel változatosabb. Az ezüstpénzzel levágott kígyófejjel ezen a napon, a templomba menve, meg lehetett látni a boszorkányokat. A teheneken kígyót húztak végig, hogy az jó kövér legyen. A jászolba kígyófejet szögeztek, hogy a háziállatok minden bajtól védelmet élvezzenek (erre a gyíkfejet is alkalmasnak tartották). A megfogott kígyóval tudást lehetett szerezni. Aki pedig ezen a napon kígyót ütött meg, az nagy erőre tett szert, viszont ha az állat elment, akkor elvitte az illető erejét is.
Remélem azt azért nem kell elmondanom, hogy ezeket a
felhasználási módokat, mint történelmi érdekességeket mutatom be, nem mint
követendő példákat!
Megfelelései
Növények: szúrós növények, kökény, bodza, nyírfa,
zsurló, egres, csipkerózsa, ibolyagyökér, fokhagyma, mogyorófa
Állatok: kígyó, gyík, béka, szarvasmarha
Füstölők: tömjén, megtisztító és gonosz űző hatású növények
Használható: védelem a gonosz ellen, bezártságból való kiszabadulás, jóslás, ünneplés, egészség biztosítása, vadállatok elleni védelem, harmatszedés, otthon védelmének a biztosítása
Állatok: kígyó, gyík, béka, szarvasmarha
Füstölők: tömjén, megtisztító és gonosz űző hatású növények
Használható: védelem a gonosz ellen, bezártságból való kiszabadulás, jóslás, ünneplés, egészség biztosítása, vadállatok elleni védelem, harmatszedés, otthon védelmének a biztosítása
Az újboszorkányság egyik fontos tulajdonsága, hogy a múlt
hagyományait átteszi a mai, modern világunkban is
alkalmazható formába. Ennek a módszernek a bemutatására két szokást emelnék most
ki a feljebb tárgyaltakból: a harmatszedést és a különféle ártó dolgok elleni
védekezés.
A harmatszedés
Ez vidéken, egy kis elszántsággal manapság is tökéletesen
végrehajtható gyakorlat, ha valaki mágikus úton bőséget és jólétet szeretne
magának biztosítani. A feladat legbonyolultabb része talán az, hogy a megfelelő
földterületet megleljük a harmat összegyűjtésére. A gabonatáblák, a sok
vegyszer miatt, nem alkalmasak erre, míg az út melletti mezők (a kipufogógázban
található mérgek okán) szintén nem a legjobb hely. A saját kert, vagy más zöld
terület tökéletes hely lehet, hacsak nem járnak oda rendszeresen kutyák
elvégezni kisebb-nagyobb dolgaikat. Mindenesetre, ha leltünk egy megfelelő
helyet a harmatszedésre, akkor a fent említett napok kora hajnalán, vagy
előestéjük éjfélén, menjünk ki és (lehetőleg) meztelenül, a füvön húzzunk
többször végig egy fehér gézdarabot. Amikor az anyag megtelt vízzel, csavarjuk
ki egy kis edénybe, majd ezt addig ismételgessük, míg legalább egy kanálnyi
harmatot össze nem szedtünk. Ezután vigyük azt haza, és süssünk a
felhasználásával valamiféle süteményt, pogácsát, vagy ha nagyon hagyományosak
akarunk lenni, kenyeret. Az így kapott ételt közösen fogyassza el a család, az
első falatot pedig vigyük vissza belőle arra a helyre, ahol szedtük hozzá a
harmatot.
Gonosz távol tartása
Szent György reggelén (vagy legalább napján) keressünk egy
vadrózsabokrot, de más, szúrós zöld növény is megteszi (még a csalán is).
Vigyünk ki neki valamilyen áldozatot (méz, tej, stb.), és mondjuk el neki, hogy
mire szeretnénk felhasználni egy darabját (vagyis ebben az esetben, hogy
kirakjuk az otthonunkban oltalmazóként). Tiszteletteljesen és óvatosan, hogy a
növényt ne sértsük meg jobban a kelleténél, egy éles késsel, vagy metszőollóval
vágjunk le egy kis hajtást róla. Köszönjük meg a növénynek ajándékát, majd
vigyük haza kincsünket és tegyük azt ki a bejárati ajtó fölé, vagy az
ablakunkba.
~ ~ ~
Ennyi volt erre a hétre a tanulni való, remélem jövő héten
is találkozunk, amikor május elsejének szabbatját, vagyis Beltanet fogjuk megismerni.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni: bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook oldalán.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni: bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook oldalán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése