Üdvözlöm minden kedves Olvasómat a boszorkányiskola nyolcadik
leckéjén! Ezen a héten megismerkedünk az újboszorkányság fő istenségeivel és azzal, hogyan is kezdhetünk neki a szellemi létezőkkel való kapcsolatok kiépítésnek.
~ ~ ~
Mint már azt az első leckében is említettem, az újboszorkányság
egy spiritualitással átszőtt gyakorlat. Alapvetően bármely valláshoz hozzá
lehet igazítani, mégis a legtöbb mai boszorkány az újpogányság követői közül
kerül ki. A pogányságon belül is vannak bizonyos nem-anyagi létezők, szellemek
és istenségek, melyekkel a boszorkányok tipikusan kapcsolatot szoktak
fenntartani. Ezeket alapvetően négy nagy csoportba lehet sorolni. Az első, melyről
már volt szó egy előző leckében, a Természet, annak minden szellemével. Ide
tartoznak az erdők, a folyók és az ég szellemei, illetve az állatok, növények
és a gombákéi. A második nagy csoport a holtaké, akik egyrészt lehetnek az
őseink, kikkel valamilyen leszármazási kapcsolatban vagyunk, vagy pedig az
összes egyéb elhunyt anyagi létező szelleme, mellyel esetlegesen összehoz
minket a sors. A harmadik kategória az istenek- és istennőké. A negyedik pedig
a tündéreké és démonoké. Mindegyikükkel fogunk még a későbbiekben is
foglalkozni, de ezen a héten az istenségekre fogunk koncentrálni.
Az Istennő
A kereszténység minden erőfeszítésének ellenére is, a
legutóbbi időkig megmaradt az európai nemzetek néphitében bizonyos pogány
istennők emlékei. Talán Holle anyót nem kell senkinek sem bemutatnom, ám azt
bizonyára kevesebben tudják, hogy ő is az ilyen istennő-maradványok egyike. A
mai boszorkányok hajlamosak arra, hogy ezekből a ránk maradt morzsákból egy fő
istennőt formáljanak. Vannak, akik ezt még tovább viszik, és neolitikumi
matriarchális társadalmakról, illetve az ősi Magna Materről beszélnek. De
bárhonnan is származzon, az újboszorkányok istennője, aki ugyan tényleg ezekből
a régi elképzelésekből is merít, ám attól még egy modern formáról van benne
szó.
Az Istennő a föld, a születés, a halál, a holtak, az
újjászületés, a termékenység és a vadon úrnője. Sokszor egyes szerepei, egy
adott boszorkány gyakorlatában visszaszorulnak, míg mások nagyobb hangsúlyt
kapnak. Így mondjuk meg lehet közelíteni őt, mint a vadon, a termékenység és a
föld istennőjét, a halállal kapcsolatos vonatkozásait elhagyva, vagy pedig
fordítva. Nincs egy konkrét, mindenki számára előírt értelmezési formája, ugyan
azt fontosnak érzem kiemelni, hogy soha nem egy csupa fénnyel és jóindulattal
teli lényről van benne szó, aki csak segíteni akar az embereknek. Sokkal inkább
egy hatalmas erő megtestesüléséről, mely pusztít és teremt egyszerre. Benne
egyesülnek a múlt elképzelései a Földanyáról, Artemiszről/Dianáról, a női
alakot öltött természeti szellemekről, Helről és Hekatéról (csak, hogy párat
említsek).
A hármas istennő
A wiccában és vonzáskörében divat az istennőt, a
holdfázisoknak megfelelően három részre osztani: újhold/növő hold-szűz,
telihold-anya, fogyó hold – banya istennő. Habár szokás ezen három
istennőrészhez ókori görög istennők neveit is rendelni (Selene, Artemisz és
Hekaté), ám a múltban ilyen formában soha nem tekintettek a Holdra, annak a
fázisaira és a hozzá kapcsolt istennőkre. Ettől még ma a hármas istennő képe
egy nagyon kedvelt elképzelés. Ebben a szűz harmadhoz rendelik többek között a
fiatalságot és a tisztaságot, az anyához a termékenységet és a szexualitást, a
banya aspektushoz pedig a bölcsességet, a halált és az újjászületést.
Aradia
Charles Leland Aradia, avagy a boszorkányok evangéliuma című
könyve magyarul is megjelent, ezért érzem fontosnak, hogy szóljak pár szót
erről az istennőről, aki egyébként az újboszorkányságban ma már akkora
tiszteletnek nem örvend. Ebben persze az is közrejátszott, hogy Leland könyvét
az akadémikusok alapvetően hamisítványnak tarják. Míg tényleg tartalmaz a könyv
valós olasz mágikus gyakorlatokat, ám a hozzá szőtt mitológia már az író
fantáziájának szüleménye. A könyvben az áll, hogy az itáliai boszorkányok három
fő istenségben hisznek: Diana, Lucifer és Aradia. Diana, a sötétség megkívánta
testvérét, Lucifert, a fényt, aki viszont nem fogadta az istennő közeledését.
Így Diana, egy fekete macska formájában volt kénytelen elcsábítani Lucifert, ám
így már sikerrel járt. Frigyükből született Aradia, aki a földön megtestesült,
és megtanította az első embereket a boszorkányság művészetére. Ugyan ez a
műmítosz tényleg nagyon szép, de jobbára csak az olasz boszorkányság iránt
érdeklődők szokták bármilyen formában is feldolgozni.
Az Isten
Nagyon durván, az Isten is alapvetően ugyanazokért felelős,
mint az istennő, csak férfi kiadásban. Persze az Isten nem tölt be soha
földanya szerepet, ám ő a vadon és állatainak az ura, ezt jelképezendő sokszor szarvasagancsokat
visel a fején (ha nem eleve szarvas-, esetleg kecskefeje van). A termékenység szintúgy
az ő asztala is, mind az állatoké, mint a növényeké. Sőt, egyik fő vegetációs
mítosza magába foglalja az önfeláldozást, mint a minket tápláló gabonanövények
kollektív lelke, mely minden évben újjászületik, csak hogy aztán majd learathassuk,
hogy legyen mit ennünk. De megjelenhet az angol „Zöld ember”-ként, aki már a
nem-kultivált növények éves kizöldülésének a szelleme. A holtak lelkeinek az
ura, akik egyrészt birodalmának lakói lehetnek, illetve ő (is, ha nem Holle,
vagy más istennőszerű alak) vezeti őket az év sötét felében át az éjszakai
égen, elragadandó lelkek után kutatva, vagy egyes embereket beavatásban
részesítve. Illetve a mágikus tudás kiosztójaként is ismerik.
Lucifer
Lucifer, a Fényhozó, az Esthajnalcsillag nem egy újboszorkány
által örvend tiszteletnek. Itt most nem a fent említett Leland általi
interpretációjára kell vele kapcsolatban gondolni (habár persze egyesek ebből a
szemszögből tekintenek rá), hanem, mint az embereknek a titkos (mágikus) tudást
elhozó istenségre. Lucifert vannak, akik összevonják, a keresztényekhez
hasonlóan, a Sátánnal, a többség viszont inkább egy független entitásnak
tekinti. Eredetileg egyébként Lucifer egy kisebb római isten volt, aki az
esthajnalcsillagot/a Vénuszt személyesítette meg. Aztán a neve bekerült a Biblia
latin fordításába egy helyen, ám ott sem utalva arra, hogy ő lenne az ördög (inkább
az esthajnalcsillagot értették alatta). Csak később lett belőle személynév, ami
alatt a Sátánt is értették, még Isten angyalaként, a mennyből való bukása
előtt. A mai boszorkányok java a Vénusz istenének, és az átvitt értelemben való
„fényhozás” urának tartják: vagyis ő hozta a tudást el az emberiségnek.
Az Ördög
Az Ördögnél megint csak nem a hivatalos keresztény
megközelítésről van szó, hanem a régi néphitbeliről. Az Ördög neve alatt az
évszázadok folyamán rengeteg pogány istenség és szellem került összemosásra. Az
így keletkezett, változatos és mégis Európa-szerte hasonlóságokat mutató „istenség”
modern interpretációját követik az újboszorkányok. Ez az Ördög nem eredendően
gonosz, hanem eredendően vad és megzabolázhatatlan, épp ezért az igába nem
hajtott és hajtható természet megtestesítője. Ezen tulajdonsága jelképének
tartják, a pogány természetistenektől és szellemektől örökölt szarvait és
patáit is. Sokan a boszorkányok fő beavatójának és a mágikus tudás kiosztójának
gondolják, amit képes látomások vagy álmok során megtenni. Általában a lázadás
eleme megmarad az Ördögben, így a bevett elnyomó társadalmi képzetek és
hierarchiák ellen való szegülést is megtestesíti. Szexuális felhangot szintén
kaphat, de abból is a szabad és gyakori szerelmet hirdető fajtát.
Ajánlott olvasmányok:
Peter Grey: Lucifer: princeps
Nigel Jackson: Masks of Misrule:The Horned God & His Cult in Europe
Robert Graves: The White Godess
Charles G. Leland: Aradia, avagy a boszorkányok evangéliuma
Kapcsolat kialakítása nem-anyagi létezőkkel
Az újboszorkányi gyakorlat egyik alapvető része a
szellemekkel és istenségekkel való kapcsolat kialakítása. Ez talán elsőre
nagyon bonyolultnak, misztikusnak és félelmetesnek tűnhet, ám hadd nyugtassak
meg mindenkit, hogy épp csak annyira misztikus és félelmetes ez, amennyire
szükséges és egyáltalán nem bonyolult. Sőt, olyan egyszerű, hogy épp ezért
könnyű elhibázni, pedig csak egy kkis kitartás és szorgalom kell hozzá.
A félelmünk ezzel a témával kapcsolatban leginkább a
kereszténység tanítíásainak köszönhető, ami szerint a transzcendenssel mi
magunk nem léphetünk kapcsolatba, ha viszont az mégis megtörténne, akkor
garantáltan gonosz ördögök és démonok törnek az életünkre. Viszont a keresztény
hit elterjedése előtt erre máshogy tekintettek (sőt, igazából alatta is).
Minden ember maga, közvetlenül megkereshette az isteneket, vagy azok
kereshették meg az embereket. A szellemek és a hétköznapi világ nem volt
elválasztva, folyamatos átjárás létezett a kettő között. Az istenek és a
szellemek alapvetően ambivalensek voltak, viszont el lehetett nyerni
támogatásukat, illetve kiváltani haragjukat és büntetésüket. Tehát nem eleve
nekünk ártani szándékozó lényektől kell tartanunk, habár nyílván vannak
olyanok, melyek a természet destruktív erőit személyesítik meg (őket pedig
egyébként rendszeres áldozattal lehet távol tartani). Félni nem árt, de nem
kell megijedni.
A kapcsolat és a segítség kivívásához való módszerek a
következőek voltak: áldozatok és felajánlások bemutatása, a szent helyeikre
való elzarándokolás, a szobraik és festményeik előtti hódolás, illetve a
hozzájuk való imádkozás. Ezek a módszerek pedig a mai időkben is ugyanúgy
működnek. Ha van egy lény, akivel szorosabbra szeretnénk szőni a szálakat,
akkor először is keressük meg egy megjelenési, vagy megjelenítési formáját (pl.
egy faszellem esetében egy konkrét fát, vagy legalábbis annak egy darabját, míg
egy istenségnél egy képet, vagy szobrot róla). Látogassunk el hozzá
rendszeresen, és/vagy rakjuk ki az otthonunkban egy tiszteleti helyre, ha lehet
egy oltárt is állítva neki. A fizikai forma előtt imádkozzunk. Erre írhatunk
rövidke, naponta (akár reggel és este is) elmondandó formulákat, habár én
inkább ajánlanám a szívből jövő szavakat, amiket spontán találunk ki. A lényeg,
hogy a szövegben szólítsuk nevén a kiválasztott létezőt, és hangosan is
kiejtsük a szavakat, a többi imáról-imára változhat. Elsőre biztos zavarban
leszünk, ám ha kitartunk a gyakorlat mellett, gyorsan belejövünk. A harmadik
lépés pedig a rendszeres áldozat bemutatása: gyújtsunk gyertyákat, mécseseket a
szellemi létező képe előtt, virágáldozatok is tökéletesek (főként, ha a saját
kertünkből valók), de az italok (tej, alkohol), füstölők, ételek (méz) mind
bevett áldozati formák. Igyekezzünk naponta felajánlani valamit, míg bizonyos
időközönként tartsunk egy nagyobb áldozatot. A kapcsolat kialakítása után már
lehet arra számítani, hogy tanításokat és útmutatásokat kapunk a kiválasztott
lénytől, illetve akár támogatást és segítséget is.
Arról viszont nem szabad megfeledkezni, hogy ha egyszer
megszületett a kapcsolat, azt nem illik elhanyagolnunk. Általában ez a fő ok,
aminek az istenségek és szellemek haragját tulajdonítják. Az ilyen lényeket
pedig egyáltalán nem ajánlott magunkra mérgesíteni.
~ ~ ~
Ennyi volt erre a hétre a tanulni való, remélem jövő héten
is találkozunk, amikor Szent György napjáról és boszorkányos szokásairól lesz szó..
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni: bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook oldalán.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni: bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook oldalán.
Szia!
VálaszTörlésA virággal és az étellel a szertartás után mit csináljak?
Nyeh
Törlés