Üdvözlöm minden kedves Olvasómat a boszorkányiskola tizenharmadik
leckéjén! Ezen a héten megismerjük a mai újboszorkányságban ismert szellemek alapvető
tulajdonságait és főbb fajtáit. Gyakorlatban pedig megpróbálunk kapcsolatba
lépni egy növény szellemével.
~ ~ ~
Az újboszorkányok a különféle istenségek mellett szellemek
nagy csoportjával is dolgoznak. A szellemek alatt pedig nem csak az ódon
várkastélyokat kísértő holt lelkeket értik, hanem sok más egyéb spirituális
természetű lényt is. Ezek között vannak olyanok, akik rendelkeznek fizikai formával
és természetesen olyanok is, akik nem. Hogy hogyan is lehet egy szellemnek
fizikai formája? Hát, ez nagyon egyszerű: ahogy az embernek is szokás
tulajdonítani egy spirituális aspektust (vagyis a lelket), úgy sok boszorkány
(és még több nép) meg van győződve arról, hogy ugyanez elmondható a világ
minden lényéről, ha nem egyenesen az egész univerzumról, a legkisebb vírustól a
legnagyobb csillagig. Épp ezért is, sok boszorkány vallja magát animistának.
Az anyagi formával nem rendelkező szellemek nagy része a
valaha élt lények lelkei, legyen szó emberekről, állatokról, vagy bármi másról.
Egyesek pedig soha nem is rendelkeztek fizikai testtel (vagy legalábbis ma már
nem tudnak róla), viszont attól még a mi világunkban léteznek. Egy harmadik
részük, az előzőhöz hasonlóan nem mondhatott magáénak testet és még csak nem is
a mi valóságunk lakói. Ezekről a szellemekről általában úgy gondolkodnak, hogy
valamilyen másik világban, „síkban” élnek, ám attól még átlátogathatnak hozzánk
és kommunikálhatnak az emberekkel.
A szellemekről azt tartják a boszorkányok, hogy kapcsolatba
lehet lépni velük, majd ezen a kapcsolat által tanulni, bölcsességeket
megszerezni képes az ember tőlük. Sőt, a szellemekről azt is tartják, hogy az
emberi világban változásokat tudnak előidézni, a megfelelő módszerekkel pedig
rá lehet bírni őket, hogy ezen hatalmukat a mi kívánságaink teljesülésének érdekében
is alkalmazzák. Mindemellett, bizonyos szellemekkel általánosan érdemesnek
tartják a jó kapcsolat ápolását, mely garantálni tudja az ember jólétét,
szerencséjét és egészségét (pl. ősök, helyi szellemek, stb.).
A szellemek alapvetően ambivalensek, vagyis egyszerre jók és
rosszak. Képesek hazudni, vagy legalábbis félrevezetni, de segíteni és
támogatni is. Alapvetően alakváltásra képesek, így egy szellem megjelenhet
egyszer állatként, másszor emberként, harmadszor pedig valami egészen másként. Hatalmas
létezőkről van szó, akiknek a tudása jobbára igen meghaladja a miénket (persze,
mint ahogy a mesék tanúsítják, nem lehetetlen túljárni az eszükön, de nem is
egyszerű). Egy részük szívesen segít az embereknek, és még szívesebben segít
másodszor is, ha a támogatásáért hálából kap valamit. A hálaajándék,
felajánlás, vagy áldozat elhagyása egyesek számára pedig kimondottan sértő lehet
- és annak nem szokott jó vége lenni, ha valaki megsért egy szellemet. Ezért
fontos, hogy velük szemben mindig tisztelettudóak és alázatosak legyünk,
illetve adjuk oda nekik, ami nekik jár.
A szellemek pár főbb fajtája:
Helyszellemek: egy-egy helynek, vagy területnek a
megszemélyesített alakja, vagy pedig az őrző-védő szelleme. Szelleme lehet a
hegyeknek, a domboknak, egy ártérnek, egy mocsárnak, a barlangoknak, egy
erdőnek, stb. Az újboszorkányok általában fontosnak tartják, hogy legalább az otthonuk
környékének helyszellemét tiszteljék rendszeres áldozatokkal, illetve azon
helyekéit is, ahová növényeket, vagy gombákat gyűjteni járnak.
Növényi szellemek: a bennünket körülvevő vegetációban lakozó
szellemek, illetve az egyes fajok szellemei. Vagyis szellemmel rendelkezik a
szobánk ablaka előtt álló tölgyfa, ami alapvetően az ő lelke. Illetve a
tölgyfáknak általában is van egy közös, fő szelleme, mely uralma alá esik a
világ összes tölgyfája.
Állatok szellemei: velük is hasonló a helyzet, mint a
növények esetében.
Holtak szellemei: a halott emberek, állatok és növények
szellemei. Ezek egy speciális részét képezik az ősök szellemei, akik egy
személy saját felmenőinek az összességét takarják. Általában rájuk úgy szokás
tekinteni, mint akik alapvetően jó szándékúak a leszármazottaikkal, és szívesen
nyújtanak nekik segítséget a túlvilágról. Persze az elmúlt évek boszorkányság
iránt érdeklőiben felmerült, hogy mi van akkor, ha a keményvonalas keresztény
dédszüleink nem örülnek majd, ha azt látják, hogy pogány módon próbál az ember
feléjük közeledni. Épp ezért ma már lehet olyanokat is hallani, hogy az ember az
„eltávozott boszorkányokat” szólítja meg a saját rokonai helyett, vagy a „gondolkodásmódbeli/hitbeli
őseit”.
Háztáji szellemek: a különböző népek azon transzcendens
lényei, akik az otthonok különböző részeiben éltek, illetve azok védelméért
felelősek voltak. Ezt manapság szokás egybefoglalóan, csak, mint házszellem
kezelni, és neki rendszeresen áldozatot bemutatni, vagy lehet követni egy korábbi
pogány kultúra erre vonatkozó képzeteit is (pl. orosz, római, stb.).
Segítőszellemek: a világ összes kultúrájában, ahol ismernek
szellemeket, tudnak olyanokról is, akik a különböző helyi varázsló-, és/vagy
sámánfigurák segítőivé szegődnek. Ezek lehetnek holtak szellemei, az őseink,
állatok, növények, vagy bármilyen más fajtájúak. A modern boszorkányságban
ezeket általában familiárisnak szokás nevezni, illetve ehhez hasonló funkciót
láthatnak el a szellemvezetők (spirit guides), a totemállatok/erőállatok, de
még akár a védőangyalok is. Habár megjegyezném, hogy ezen utóbbi felsorolás tagjairól
olvasható írások java nem a hagyományos, történelmi elképzeléseket követi
róluk, hanem egy jóval lebutított változatot mutat be, melynek sokszor semmi
köze az eredeti elgondolásokhoz. Arról nem is szólva, hogy a segítőszellemek
kategóriája sem egy jámbor és mások feltétlen segítésére vágyó létezők
csoportját takarja, hanem olyan lényekét, melyek bizonyos kondíciók és
áldozatokért cserébe, a nekik megtetsző emberrel hajlandóak egy, mindkettejük
számára előnyös kapcsolatot létesíteni.
Destruktív természetű szellemek: ahogy a fizikai világnak is
megvannak a maga ragadozói, úgy a szellemek közt is vannak olyanok, melyek létének
szerves része a ragadozói magatartás. Sokan tévesen gonosznak képzelik őket,
pedig csupán a természetük szerint viselkednek, mely magában foglalja azt is,
hogy nem igazán vannak együttérzéssel az emberek iránt, ahogy egy oroszlán sem
sajnálja az antilopot, amiből a vacsorája lesz.
Tündérek: egy nagyon tág és megfoghatatlan kategóriája a
szellemeknek. Tartoznak ide görög nimfák kora-újkori képzetei, pogány istenek
maradványai, halottak lelkei, természeti szellemek és még sok egyéb. Ám
határozottan nem az apró, virágokat beporzó, jókedvű és szívű, szárnyas emberi
alakokra kell gondolni alattuk. A tündérek veszélyesek, szeretik az embereket
megtáncoltatni, légyottokra elrabolni (aztán elfelejteni visszajuttatni),
gyerekeket elváltani, a lovak sörényét befonni, stb. Egy mélyebb leírás róluk itt található.
Kell-e félni a szellemektől?
Igen és nem. Bizonyos értelemben a szellemek is olyanok,
mint az emberek: vannak köztük jók és rosszak, kedvesek és önzők, jámborak és veszélyesek.
De, az emberekhez hasonlóan, a legtöbbjük ezek kombinációja, és csak a
helyzettől függ, hogy éppen hogyan viselkednek. A velük való tapasztalatszerzések elején még minden félelmetesnek tűnhet,
ám ennek a félelemnek a megzabolázása és a fölötte való győzedelmeskedés
fantasztikus élmények előtt nyithatja meg számunkra az utat. Csak legyünk velük mindig
tisztelettudóak, de azért közben ne hagyjuk soha hátra a józan paraszt eszünket
sem. Szóval, ne rettegjünk a szellemektől, ugyanakkor ne is
gondoljuk azt, hogy mindegyikük csak azért él, hogy nekünk segítsen. Próbáljuk
meglelni az arany középutat. Kellemetlen élmények mindenképpen elő fognak
fordulni azzal, aki ilyesmivel foglalkozik, sőt, valószínűleg kimondottan
rémisztőek is, ám aggodalomra csak akkor van ok, ha ez rendszeressé válik,
illetve ha ezek a tapasztalatok pszichológiai zavarokat produkálnak.
Egy növény szellemével való ismerkedés
Alapvetően kevés (vagy legalábbis kevesebb) baj érheti az
embert, ha konkrét fizikai lények szellemeivel próbál meg először ismerkedni.
Természetesen a házunk előtti fa is képes nagyon kellemetlen élményeket
nyújtani (soha nem becsüljük le semminek a szellemét, mert még egy aprócska
hangya szelleme is hatalmasabbnak bizonyulhat nálunk!!!!!!!), ám ő mégis
nagyobb eséllyel lesz barátságos, mint egy véletlenül fellelt erőszakos halált
halt ember lelke. Ezért is zöld rokonainkkal kezdünk.
Az ismerkedéshez szükség van ugyebár egy növényre. Ez lehet
fás-, vagy lágyszárú, ami csak nekünk tetszik. Ha még meg van a tavaszi
napéjegyenlőségkor elvetett magjainkból kikelt virágok egyike, akkor ő volna az
ideális erre, de ha nem, akkor szabadon választhatunk. A feladat pedig a
következő:
Közelítsük meg a növényt, és köszöntsük tisztelettel.
Mondjuk el neki, hogy meg szeretnénk ismerni, közelebb szeretnénk kerülni hozzá.
Mutassunk be neki áldozatot (ami legyen természetes!).
Telepedjünk le a közelében, és csendesítsük el a tudatunkat,
lépjünk be a szertartásos tudatállapotba. Amikor ezt elértük, fókuszáljuk
minden figyelmünket és érzésünket a növényre. Nyissuk meg előtte a szívünk. Ne
próbáljunk semmit ráerőltetni, csak a belső monológunk nélkül adjuk át magunkat
a csodálatának. Nézzük meg a leveleit, a virágát, az ágainak az eloszlását, érezzük
az illatát (ha van). Fontos, hogy itt még ne érintsük meg! A minimális
tisztelet része itt az, hogy a növény akarata nélkül nem érünk hozzá.
Egy idő után észre fogjuk venni, hogy létrejött közöttünk a
kapcsolat, feltéve persze, ha a növény is így akarja. Ez a kapcsolat kimerülhet
abban, hogy úgy érezzük, már ő is figyel ránk, nem csak mi rá. Egy egységet is
megélhetünk a növénnyel, akár érzés, akár érzékelés szintjén. Ha a növény
üzenni is akar nekünk, akkor a kommunikációja kimerülhet érzésekben és benyomásokban.
Ne számítsunk arra, hogy rögtön hangokat fogunk hallani, habár persze ez is
előfordulhat, mint ahogy a látomások megélése is.
Az is lehet, hogy a növény nem szeretne semmit sem közölni
velünk, vagy ránk se akar hederíteni. Esetleg mi magunk nem tudunk annyira
ellazulni, hogy a kapcsolat létre jöjjön. Ilyenkor nem kell kétségbe esni. Ha
már belefáradtunk a próbálkozásba (vagy, ha a kommunikáció végére értünk),
köszönjük meg a növénynek a közreműködését, dicsérjük meg szépségét és búcsúzzunk
el tőle, megígérve, hogy később újra megpróbálkozunk majd vele „szóba állni”.
Amit aztán már akár másnap is megtehetjük, ugyanezen módon.
~ ~ ~
Ennyi
volt erre a hétre a tanulni való, remélem legközelebb is találkozunk, amikor is a nyári napforduló ünnepét járjuk körbe.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni: bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook oldalán.
Szia! Köszi a hasznos információt:)
VálaszTörlésviszont bennem mégis felmerült egy kérdés, hogy más szellemekkel hogyan kell kapcsolatba lépni? Arra gondolok hogy a növény szellemek ugye oda ülsz mellé koncentrálsz stb.,viszont például a segítő szellemeknél, hogyan kezdesz neki?
Szia!
TörlésA segítő szellemekhez a módosult tudatállapotok ismerete kell, ami későbbi leckék témája.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésNövényeknél azt javaslom, hogy valami olyannal próbálkozzunk először, amit mi vetettünk/ültettünk és kicsi kora óta sikerrel gondozzuk, akkor jó eséllyel kedvelni fog minket. Elég meditálni és megérinteni egy levelét, ha már elég mélyre jutottunk. Ilyen rituálékat, zenés táncos mulatságokat meg ismerkedési protokollt én egyáltalán nem szoktam alkalmazni, de ártani nem árt, ha valaki ilyen indirekt módon szereti.
VálaszTörlésSzia. Engem az érdekelne, Hogy az ajándék és az áldozat mit takar? Növényeknél értem, Hogy mondjuk a vizet.
VálaszTörlésDe helyszellemeknél és a többieknél Hogy Kell elképzelni ezt?
Szia!
TörlésAz áldozat alapvetően bármi lehet, ami értékes, de azért van pár szempont, amit érdemes észben tartani. Pl, hogy ne legyen mérgező a természetre, biológia úton lebomoljon, stb. Hagyományos dolog az alkohol (csak ügyeljünk, hogy növényeket ne öntözzünk vele, mert őket az meg is ölheti), a tej (vízzel higítva ez még akár jót is tehet a növényeknek), a méz, a vér. Lehet füstáldozatot is bemutatni, mondjuk jó illatú gyanták égetésével. Vagy saját termesztésű zöldségek, gyümölcsök, virágok. Saját készítésű díszek, koszorúk, figurák természetes anyagokból, amik aztán könnyen lebomlanak. Étel, sütemény, megint csak saját a legjobb. Vaj. Télen madáreleség. Stb.
A víz viszont nem feltétlenül áldozat. Ajándék lehet nagy szárazságok idején növényeknek, de más alkalmakkor én nem adnék olyat szellemnek. A lényeg, hogy valami olyasmit adjunk, amiben munkánk van (általunk gondozott növény, vagy magunk készítette tárgy), vagy esetleg amit másik ember készített. Így mondjuk kimenni egy mezőre, ott szedni egy csokor virágot és azt felajánlani a mező szellemének, nem jó. De leszedni pár szálat a saját kertünkből és azt kivinni már igen.
Komplikált téma ez, és mindenki kicsit máshogy vélekedhet felőle. Kezd el csinálni és ha más nem, a szellemek majd közlik Veled, hogy mást szeretnének. Saját tapasztalatból mondom: megmondják, ha más kell.
Üdv: Virág