Üdvözlöm minden kedves Olvasómat a boszorkányiskola tizennegyedik
leckéjén! Ezen a héten megismerjük a nyári napforduló ünnepét, szokásait és
szimbólumait. Majd egy rituálé keretében meg is emlékezünk róla.
~ ~ ~
A nyári napforduló egy csillagászati esemény. A Föld
dőlésszögének köszönhetően, ahogy a Nap körül forog, mindig egy kicsit máshogy
érik a napsugarak. Ezen a napon pont az Ráktérítő felett vannak derékszögben,
ami az északi félteke számára a leghosszabb nappalt és a legrövidebb éjszakát
jelenti.
A szabbat: Litha
A nyári napforduló neopogány körökben az Litha névre
hallgat, és egyike a szoláris, vagy más csoportosításban, a kisebb
szabbatoknak. A termékenység, a szex, a bőség, a növények, a tündérek és a
győzedelmes Nap ünnepe. Az wicca évkerék egyik fordulópontján, a déli oldalán
található.
A leggyakrabban hozzá kapcsolt modern mítosz a Tölgykirály és
a Magyalkirály története. Ezen, a Robert Graves által írt The White Goddess
című könyvből kölcsönzött elképzelés szerint, a napfordulók alkalmával ez a két
„király” mindig megküzd egymással az Istennő kegyeiért. A Tölgykirály, a
növekvő félév ura és megszemélyesítője nyer minden éven a téli napfordulókor és
lassan elhozza a napfényes időszakot és a nyarat. A nyári napfordulókor pedig a
Magyalkirály, a fogyatkozó félév ura győz, fokozatosan átváltoztatva a
féltekénket a sötétség és hideg idejére. (A Tölgykirály és Magyalkirálymítoszának hosszabb elemzése itt található)
A Litha elnevezés eredetét az angolszászokhoz szokás kötni,
akiknek, a magyarázatok szerint, vagy volt egy ilyen ünnepük, vagy egy ilyen
nevű istennőjük. Maga a szó pedig "Holdat" vagy "fényt"
jelent. Egy kis utána olvasás után pedig kiderül, hogy a fenti elképzelések
honnan is származhatnak (legalábbis egy részük, az istennő-dolgot még mindig
nem értem, hogy került ide). A "Litha" név és a nyári napforduló
összekötését állítólag Starhawk-hoz (egy kortárs wiccával és újboszorkánysággal
foglalkozó hölgy) lehet kapcsolni, aki ezt a kifejezést népszerűsíti (és tőle
vették át mások is), oly nagy kedveltségnek örvendő könyveiben. Egyesek szerint
a kifejezést J.R.R. Tolkien Gyűrűk ura könyveinek első részéből vette, melyben
a szerző a hobbitok nyárközépi ünnepét "Lithe" névvel illeti. Egy
másik magyarázat már az angolszászokhoz, egészen pontosan Szent Bédához nyúlik
vissza. Ez a szent elvileg az egyik írásában június hónapot "Aerra
Litha", vagyis "Litha előtt"-nek, míg július hónapot
"Aefter Litha", "Litha után"-nak nevezi meg. Ebből egyesek
azt vélték kigondolni, hogy Litha valószínűleg egy ünnep lehetett, ezért volt
előttje és utánja. Béda maga viszont, Az idő számításáról című írásában Litha
jelentéseként az "enyhe" és a "hajózható" szavakat adja
meg. Litha névvel illette mind június, mind július hónapokat, és magyarázatnak
azt adja az elnevezésre, hogy ebben az időszakban enyhe szelek fújtak, és az
emberek ekkor szívesen hajóztak a nyugodt vizeken. Egy másik középkori forrás
így ír Litha Monath-ról: "Az év hatodik hónapjában harminc nap van. Ezt a
hónapot latinul Junius-nak hívják, a mi nyelvünkben ez a régi Litha, mivel ekkor
enyhe a levegő és a szelek." Tehát a Litha szó nem egy ünnepre, és nem is
egy istennőre utalt, hanem a június (és július) hónapban uralkodó időjárásra az
angolszászoknál. A nyári napforduló ünnepére ezt a kifejezést csak a 20. század
második felében húzták rá és terjesztették el.
A megünnepléséről
Litha megünneplése hagyományosan éjszaka, a szabadban
történik. Az faluk apraja-nagyja ilyenkor összegyűlt az ezen alkalomra rakott
tűz körül, közös mulatozásra és táncolásra. A nyárközépi tűzgyújtás szokása
pedig igen hosszú múlttal rendelkezik. A legrégebbi források elsősorban a
Földközi-tenger keleti partján fekvő országokra, valamint Egyiptomra látszanak
utalni, ezen tradíció eredésének helyeként. Az első megbízható adatot róla
Eligius (Eloy), Noyon püspöke jegyezte fel (583-659): "Egyetlen keresztény
se higgyen a máglyákban, ne üljenek össze énekelni, mert ezek az ördög művei.
Senki Szent János ünnepén vagy valamelyik szent ünnepén ne ünnepelje a
napfordulót, ne építsen sáncot (?), ne járjon táncot, ne varázsoljon és ne
énekeljen ördögi énekeket." Magyar vonatkozásban a tűzgyújtás szokását,
bizánci (ez esetben akár még honfoglalás előtti), vagy délszláv hatások
eredményének tartják. A fennmaradt szövegekben Temesvári Pelbárt a XV. század
végén emíti, mint keresztény megemlékezési formát a szent ünnepéről.
Magát a tüzet több helyen is bizonyos ceremóniák és szokások
kíséretében gyújtották meg. Volt, ahol a falu fiataljai minden háztartásból
kértek hozzá fát (és aki nem adott hozzá, annak nem is lett jó termése), máshol
kilenc különböző fajta fából rakták, vagy szemétből és csontokból. Megrakása
után, körülötte mulatoztak, énekeltek és táncoltak az emberek. Angliában azt
tartották erről, hogy az a lány, aki kilencszer körbetáncolja a tüzet, még
abban az évben megházasodik.
A tűznek különleges erőket tulajdonítottak ilyenkor. Egyes
helyeken boszorkányoktól, villámcsapástól, jégesőtől és az állatokat
betegségtől óvónak tartották, vagy a jó termés biztosítójának. Fontos lehetett
az is, hogy a tűznek sok füstje legyen, hogy az tartsa távol a különféle ártó
lényeket (volt, ahol pl. azt gondolták, hogy ilyenkor a sárkányok röpködnek a
levegőben, és a füst ellenük véd). Ezen okból növényeket, zöld ágakat, néha még
csontokat is dobáltak rá, majd az embereket és az állatokat átvezették rajta. A
szarvasmarhákat több helyen is átvezették a tűzön ilyenkor, vagy két tűz
között, hogy az ne legyen beteg, ne fogjanak rajta a boszorkányok rontásai, és
ne tudják ellopni a tejét.
Miután a tűz leégett, a fiatalok a legtöbb helyen átugorták.
Ez történhetett azért, hogy ne szenvedjenek hátfájástól a közeledő aratás
alatt, hogy egészségesek legyenek, vagy hogy ne legyenek tetvesek. Máshol, azt
tartották, hogy amilyen magasan ugorják át a tüzet, olyan magasra fog nőni a
len vagy a kender.
Mikor a tűz kialudt, a hamvait és a félig elégett
fadarabokat sem hagyták az emberek kárba veszni. A, még égő, üszkökkel a kézben
körbejárták a termőföldek határát, hogy megáldják a termést. A hamvakból egy
keveset elástak a szántókban, kertekben, vagy a házak tetőszerkezetébe tették,
hogy az ott védelmet nyújtson a villámlástól, a rossz időjárástól, vagy a tűz
által okozott károktól.
Másik fontos aspektusa volt a nyárközépi ünneplésnek a
vizekben való megfürdés. Ez szintén egy egész Európában, sőt, még
Észak-Afrikában is ismert szokás. Altalában éjszaka történt és egyedül, vagy
csoportosan mártóztak meg az emberek a folyókban, a tengerben, a tavakban és
forrásokban. Sőt, még a harmatban is. A vízről ugyanis azt tartották ilyenkor,
hogy különleges erőkkel rendelkezik: képes egészséget és jólétet biztosítani
mindenkinek, aki csak megfürdik benne. Egyébkent egyes helyeken, ahol ezt
csoportosan és meztelenül volt szokás végezni, a szégyenlősek számára fennállt
az az opció is, hogy hazavigyenek egy kevés vizet, aztán a saját otthonuk
biztonságában végezzék el vele a rituális tisztálkodást.
A harmadik fő pontja az ünnepnek a növények voltak. Egyrészt
ilyenkor virított a mitikus páfrányvirág, melyről azt tartották, hogy a leszedőjének
mágikus erőket ad (többek között pl. az állatok beszédének megértését).
Másrészt, ezt a napot és éjszakát mondták a legalkalmasabbnak a mágikus és/vagy
gyógyító növények leszedésére. Különösen hatalmasnak gondolták az ekkor szedett
orbáncfüvet, melynek gyógyító, védelmező és jóslást elősegítő képességet
tulajdonítottak. Az éjszakai, tűz körüli ünneplés alatt pedig sokan hordtak
virágkoszorúkat, melyeket végül hazavittek és talizmánként eltettek, vagy a
tűzbe, vagy a vízbe dobták.
A nyárközép továbbá az év azon időszakai közé tartozik,
amikor az emberek a tündéreket különösen aktívaknak tartják.
Szimbólumai
A tűz, mely a világ rengeteg kultúrájában szentnek számít, a
tűz szelleme, vagy a benne lakó istenség miatt. Megtisztít és megszentel, épp
ezért is ugrották át ilyenkor a tüzeket az emberek az egészségük biztosítására.
A Nap, mely ilyenkor van ereje teljében.
A gyógy- és mágikus növények is fontos jelképei ezen
ünnepnek.
Ezen nap egyéb ünnepei
Több neolithikumi építmény is a napfordulókhoz van tájolva,
melyek közül talán Stonehenge a leghíresebb. Ebből arra szokás következtetni,
hogy már minden valószínűség szerint a történelem előtti emberek csoportjainak
is jelentéssel bíró időnek számíthatott. Mezopotámiában nyárközép környékére
esett Tammuz hónap kezdete, ami egyben nagy ünnepségeket jelentett a hónapnak
nevet adó isten, Tammuz számára, aki a vegetáció és az élelem ura volt. A
rómaiak ekkortájt ünnepelték a Fors Fortuna fesztivált Fortuna, a szerencse
istennőjének tiszteletére, mely főként lakomázásból, italozásból és a Tevere
(Tiberis) folyón való fel-le evezésből állt.
Míg a kelták között nem ismerünk kimondottan nyárközéphez
kapcsolható, kereszténység előtti ünnepet (még ha maga az ünneplés az ókortól
töretlennek tűnik), addig a szláv országoknál több néven is illették ezt a
jeles napot. Ilyen az ukrán, fehérorosz ivan(a) kupala (Iвана Купала), a
lengyel Noc Kupały, a lett ligo, vagy a litván rasa. Mindannyiuknál szokás a
füvek szedése, tüzek gyújtása, koszorúk fonása és vízre bocsátása, sokszor
gyertyákkal kiegészítve.
A keresztény világ nagy részén ez Keresztelő Szent János,
vagy Szent Iván ünnepe, mely persze a gyakorlatban a már fent részletezett,
pogány eredetű szokásokból állt.
Megfelelései
Egyéb nevei: nyárközép, Alban Heriun, Ch'ien , nyári
napforduló, Alban Hefin, a Nap áldásai, gyűjtés napja, Feill-Sheathain,
Witsuntide, Vestalia, Thing-Tide
Füstölők: tömjén, citrom, rózsa, lila akác, levendula,
zsálya, cédrus, lonc, mirha, fenyő, jázmin, lótusz
Kövek: smaragd, jáde, lapis lazuli, minden zöld kő,
tigrisszem, topáz, agát, alexandrit, holdkő, gyöngy, fluorit, borostyán
Fémek: bronz, réz, arany
Szimbólumok, dekorációk: napkorong, napkerék, tűz, fagyöngy,
gabona, fűszál, tündérek, szárított növények, potpourri, kagylók, nyári
virágok, gyümölcsök, a kertben termett növények, a Napisten dárdája vagy
kardja, az Istennő üstje virágokkal feldíszítve, minden napszimbólum,
tűzijáték, virágkörök, tündérkörök, gombák
Színek: vörös, élénk és harsány színek, karmazsinvörös,
narancs, arany, sárga, fehér, napszínek, zöld vegetáció színei, kék, cserszín
Ételek: friss gyümölcsök, zöldségek (lehetőleg saját
kertből), saláták, piros, narancssárga, sárga ételek, fűszeres, csípős ételek,
érzéki ételek, avokádó, rózsafagylalt, sajttálak, mangó, tejszínhabos
gyümölcsök, vörösbor, mézes kenyér, zabkenyér, sör (a Nap itala), mézsör (kelta
nászi ital), friss gyümölcslék, mézes sütemények, ételek olvasztott sajttal,
eper, citrom, narancs
Istenségek: minden napisten- és istennő, várandós istennők,
anyaistennők, Fortuna, Rá, Basztet, Grainne, Shamash, Héliosz, Földanya,
Anyatermészet, Égapa, Napapa, Afrodité, Asztarté, Vénusz, Freya, Hathor, Istár,
minden szerelem-, szépség- és szenvedélyistennő; Athéné, Artemisz, Dana, Káli,
Ízisz, Junó, Héra, Apolló, Dagda, Gwydion, Llew, Magyalkirály, Tölgykirály,
Lugh, Sol, Zeusz, Prométheusz, Árész, Thór, Baál, Aestas, Áine, Anu, Elat,
Éosz, Flóra, Gaia, Gerd, Héra, a múzsák, Nut, Olwyn, Vesta, Hesztia, Baldur,
El, Hadad, Héphaisztosz, Jupiter, Ozirisz, Epona, Merkúr, Cernunnos,
Tündérkirálynő, Agni, Amaterasu, Amaunet, Ámon, Anat, Arani, Arinna, Aurora,
Artúr, Barbale, Belinos, Blodeuwedd, Bochica, Cardea, Cerridwen, Chasca,
Concordia, Cybele, Frey, Freya, Frigg, Grian, Hiribe, Inanna, Janus, Knowee,
Macha, Mithras, Marduk, Odin, Perun, Rhiannon, Rosea, Saule, Shamash, Sunna,
Tellus Mater, Tempestas, Tezcatlipoca, Tina, Tonatiuh, Upulero, Uttu, Woden,
Xochiquetzal, Kupala, Kupalo, Fortuna
Növények: kender, erdei fenyő, rózsa, orbáncfű, lila akác,
kamilla, alma, mezei katáng, tyúkhúr, fekete üröm, fagyöngy, hanga, bazsarózsa,
vadárvácska, kövirózsa, berkenye, levendula, tömjén, ylang-ylang, citrom,
szantálfa, kunkor, balzsamfa, sáfrány, gyömbér, babér, bodza, pimpó,
édeskömény, szarkaláb, kakukkfű, páfrány, vasfű, liliom, borostyán,
százszorszép, szegfű, szarkaláb, cickafark
Állatok: lepkék, hernyók, tengeri állatok, ökörszem, vörösbegy,
lovak, marhák, minden nyári madár, békák, varangyok, páva
Egyéb lények: szatírok, szilfek, szalamanderek, mindenféle
tündér, főnix
Használható: kreativitás, isteni energia, erő, lelki
képesség, szeretet, szerelem, örömtűz átugrása, gyógyfüvek begyűjtése és
szárítása, önmagad felajánlása, állataid megáldása, szeretetre koncentrálás,
házasság, jóslás, piknikek, étel kint hagyása a tündéreknek, gyógyítás,
szerelmi mágia, védelem, megtisztítás, tündérmágia, hited megerősítése, régi
úthoz való elkötelezettséged megújítása, termékenység, boldogság, öröm,
szórakozás, Nap energiáinak megismerése, Nap tisztelete, tűzmágiák
A napfordulóról megemlékező rituálé
A rituálét nyárközép napján, lehetőleg éjszaka végezzük. A
legjobb a szabadban, de megint csak egy nyitott ablak is megteszi. Kell hozzá
tej és méz áldozatnak. Szerezzünk be valamilyen, szabadból származó vizet, de
végszükség esetén az előzőleg, egy éjszakára az ablakba kitett víz is megteszi.
Valamint szedjünk aznap pár virágot egy orbáncfűről, útifűről, vagy levelet
fekete ürömről, páfrányról (de megint csak más, ekkor virító növény is
megteszi). A levett darabokért cserébe hagyjunk felajánlást, és a leszedés
előtt kérjünk engedélyt, valamint meséljük el a növénynek, mire is törjük le a
testének egy részét. Továbbá szükség van egy jó nagy gyertyára is.
Opcionálisan gyújthatunk a munkánkhoz további gyertyákat és
füstölőket is, ha úgy tartja kedvünk.
A magunk által kidolgozott módon kezdjük meg a rituálét.
Miközben meggyújtjuk a gyertyá(kat) szólítsuk meg a Tüzet: „Forrongó,
fényes Tűz, lángokkal lobogó, világíts most éjjel, mint a Nap, Fényhozó!”
A vizet öntsük ki egy szép tálkába, ezt mondva: „Hűs-tiszta,
édes Víz, kövek közt csobogó, áldj s tisztíts meg engem, ó életet adó!”
A növényeket vegyük a kezünkbe: „Zöld Urak és Úrnők,
szelekkel suttogók, hatalmatok mostan legyen megfogható!”
Helyezzük a növényeket a vízbe, és állítsunk bele egy
gyertyát is.
Öntsük ki az áldozatokat (a szokásos módon), ezt mondva: „Tűz,
Víz és Zöldellő Testvéreim, Nap, Föld és Soklábú Barátaim! Fogadjátok most
áldozatom!”
Itt sort keríthetünk az elmélyülésre.
Utolsó elemként a tál vizünkből mossuk meg az arcunkat és a
kezünket (a csuklónkkal együtt).
Búcsúzzunk el a Tűztől, Víztől és Növényektől, majd zárjuk
le a szertartást a saját módszerünk szerint.
Együnk és igyunk. Takarítsunk el magunk után. A gyertyákat
fújjuk el, a vizet vagy hagyjuk elpárologni, vagy megöntözhetjük vele a
virágainkat. A növényi maradványokat eltehetjük védelmező, szerencsét hozó amulettként
egy évre, vagy kitehetjük a természetbe.
~ ~ ~
Ennyi
volt erre a hétre a tanulni való, remélem legközelebb is találkozunk, amikor is a Lughnasadh ünnepét járjuk körbe.
Kérdés, észrevétel, vagy bármi egyéb esetén itt lehet elérni: bosziiskola(kukac)gmail.com, illetve itt helyben a blogon és a blog Facebook oldalán.
Szeretném megköszönni a Wiccan Duma nagy segítségét. A lányom mélyen a kábítószer-függőségbe került, kipróbáltam a rehabilitációt és mindent, hogy abbahagyja, de semmi sem működött, sokat sírtam az egész helyzet miatt, mert anyaként kudarcnak éreztem magam. De mindez megváltozott, miután találtam egy megjegyzést az interneten arról, hogy a Wiccan Duma embereken segít. Örülök, hogy a lányom megszabadult a kábítószer-függőségtől a Wiccan Duma segítségével, köszönöm Wiccan Duma az erőteljes varázslatokat. A nézők számára nem ismerem a helyzetét, de biztosíthatom Önöket, hogy segítséget kaphatnak a függőségük megállításához. , állítsa le a megszállottságot, állítsa le a depressziót, hagyja abba a visszaélést. Lépjen kapcsolatba a Wiccan Dumával a következőkért:
VálaszTörlés1) Szerelmi varázslatok
2) Elveszett szerelmi varázslatok
3) Válási varázslatok
4) Házassági varázslatok
5) Szerelmi varázslatok.
6) Elválasztó varázslatok
7) Száműzd el a volt szeretőt
8.) Szeretnél előléptetni.
9) lottó nyerő varázslatok
10) Ha meg akarja elégíteni szeretőjét
11) Varázsmunka a bírósági per megnyerésére
12) varázslat a megszállottság megtörésére
Forduljon ehhez a nagyszerű emberhez, ha bármilyen problémája van a végleges megoldás érdekében. E-mail: whitemagictemple@gmail.com
WhatsApp: +2348155926512
Faleminderit për gjithçka Dr.Ellen! Pasi ju kontaktova për të më ndihmuar të ndaloja divorcin me burrin tim, burri im ndaloi së paraqitur dokumentet e divorcit dhe gjërat janë shumë më mirë. Siç thatë, i gjithë procesi i divorcit u anulua, gruaja e keqe që shkaktoi probleme në martesën time la burrin tim dhe tani jemi shumë të lumtur së bashku. Unë e ndaj këtë përvojë jetësore me këdo që po përballet me sfida të ngjashme në marrëdhënien e tyre, martesën apo ndonjë çështje tjetër. , mund të kontaktoni Dr Ellen në WhatsApp +2349074881619
VálaszTörlésAjo është e aftë në magjitë e mëposhtme:
* magji dashurie
* magjitë e martesës
* magjitë e parave
* magjitë e bukurisë
* Magjitë e fatit
* Magjitë e tërheqjes seksuale
* Magjitë e kurimit të SIDA-s
* Magjitë e lotarisë
* Mallkimet heqin menjëherë magjitë
* Magjitë mbrojtëse
* Parashikimet e Lotarisë
* Magjitë me fat
* Magjia e fertilitetit
* Unaza e telekinezës 💍
Email: ellenspellcaster@gmail.com
Whatsapp +2349074881619