![]() |
| Gabonaanya és Gabonaleány Illusztráció F. Marian McNeill Silver Bough című könyvéből |
Az, hogy magát a gabonaszellemet hogyan is képzelték él nagy változatosságot mutat. Lehetett férfi vagy nő, öreg vagy fiatal, de sokféle állat alakját is felölthette. Ismertek Gabona-, Borsó- és Lenanyákat, Öregembereket és Öregasszonyokat és Leányokat. Más esetekben állatként látták ezen szellemet, ami többek között lehetett kecske, nyúl és egér is. Általában feltételezték, hogy minden eges terményfajtának megvan a maga külön állata, amelyet az aratás végén az utolsó kévében fognak meg.
A legtöbb ránk maradt gabonaszellemekhez kapcsolódó rítus az utolsó kévét érinti, az képviselte ugyanis ezen szellemeket az aratás során. Ennek a darab gabonának a levágása által meg lehetett fogni, el lehetett űzni vagy meg lehetett ölni a szellemeket. Először is fontos volt az utolsó kévét levágó egyén személye. Attól függően hol és hogyan személyesítették meg a gabonaszellemet, az illető lehetett azonos vagy ellenkező nemű. Például ahol a szellemet Anyának nevezték, a legidősebb férjes nőnek kellett vele foglalkoznia, míg ahol Leánynak nevezték, ott a legfiatalabb lányra maradt a levágása. Volt, ahol egy embernek kellett learatnia, míg máshol egyszerre sokan próbálkoztak vele.
A következő lépés vagy a kéve azonnali elégetése volt, vagy annak a megfelelő alakra formázása (nő, férfi, állat) és feldíszítése. A kévéből készült figurát hazavitték, kirakták a csűrben a csépelés alatt, vagy a gazda házában helyezték el, esetleg az aratás utáni ünnepségen is részt vehetett. A kéve maga szerencsét és balszerencsét is hozhatott. Egyes helyeken a levágójának az arcát is eltakarják, hogy ne tudja meg a szellem ki volt a "gyilkosa". Máshol figurát formáznak belőle, és titokban átvitték egy, még az aratást addig be nem fejezett gazdához (aki akár sarlók dobálásával is megpróbálta ezt megakadályozni).A gabonaszellemet viszont az utolsó kéve mellett emberek is képviselhette. Ez a személy általában az volt, aki a kévét levágta, de az is előfordult, hogy az aratáskor a mezőn megjelenő ismeretlen embert tekintették annak. Az utolsó kévét levágó személy és a gabonaszellem azonosságára utal az a szokás, hogy ugyanazon a néven illették mindkettőt, egymás mellett helyezték el őket az utolsó szekéren, vagy hogy belegöngyölték a leszedőt a kévébe.
Ezek a szokások és hiedelmek, habár a világon mindenhol feltűnnek (már ahol növénytermesztéssel foglalkoznak), viszont különösen a szláv és s germán nyelvterület találkozására jellemzőek. A gabonaszellemek ismeretét a magyarok a szomszédos népeken keresztül kapták meg, ám nagy népszerűségre nem tettek szert. Habár voltak olyan helyek, ahol az utolsó kévét az aratás után a szántóföldön hagyták, ám ezt azzal magyarázták, hogy a madaraknak hagyják ott, vagy hogy a következő évben a zivatar el ne verje a termést. Viszont ahol ismert volt egy, a gabonában lakozó szellem (vagy "démon"), azt általában állat alakban képzelték el.
A mai modern wicca hagyományok egy részében az aratás idejét tekintik az Isten halálának az időpontjának. Ekkor az Isten önként feláldozza magát, hogy táplálni tudja a Földet és a rajta lakókat, így őt is "learatják" a gabonával együtt. Halálával alászáll az Alvilágba, csak azért, hogy majd tavasszal újra felemelkedjen. Ez a mítosz igen hasonló ahhoz, amit a gabonaszellemről is gondoltak. Mindkettő meghal az aratással, mindkettő leszáll az Alvilágba - a gabona esetében a föld belsejébe magként-, majd mindkettő újra életre kel tavasszal. Ezenkívül, habár többnyire nőkét tekintettek az utolsó kévére, de férfiként is látták egyes helyeken. Itt ő volt a Gabonaember vagy Gabonakirály, aki a túlélésért felelős termény felett uralkodott. Lehetséges lenne, hogy ezen férfi gabonaszellemek voltak a wicca Isten ezen aspektusának "ősei"?
Források:
Ellen Dugan: Autumn Equinox: The Enchantments of Mabon
James G. Frazer: Aranyág
Dömötör Tekla: A magyar nép hiedelemvilága
Elizabeth Barotte: The Old Ways: The Last Sheaf - LLewellyn's Sabbats Almanac Samhain 2010 to Mabon 2011


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése