Ida Rentoul Outhwaite |
A
történelmi adatok alapján az embereket boszorkánysággal vádló falusiak
szerint valaki
attól lett boszorkány, hogy valamilyen úton-módon mágikusan kárt okozott
egy, vagy akár több
embernek (aki elvileg azt nem érdemelte meg). A boszorkányok által
előidézett
baj azonban nagyon sokféle módon következhetett be. Vannak forrásaink
konkrét, varázseszközökkel (bábukkal, főzetekkel, elátkozott tárgyakkal)
elvégzett rontásokra,
ám ami még gyakoribb, hogy a boszorkány csak megfenyegeti a kárvallottat
(valamilyen sérelem miatt), ami után annak valami baja esik. Ilyenkor a
boszorkány és az ember kára között a kapcsolat teljesen fiktív, csak a vélt rontást
elszenvedő,
vagy az ő rokonai fejében létezik, a valóságban pedig semmilyen mágikus
történés nem áll mögötte. Ilyen esetekben a boszorkányok kilétét mindig egy közösség döntötte
el,
esetleg egy boszorkányazonosítással foglalkozó tudósember/asszony, nem
pedig
maga a "boszorkány". Ezt a gondolatot tovább folytatva pedig eljuthatunk arra a következtetésre, hogy boszorkányok nem is
léteztek, csak olyan emberek, akiket a közösségük boszorkányként
azonosított.
Ha a periratok azon részét nézzük, ahol olyanokat vádoltak, akik ténylegesen valamilyen varázslással kapcsolatos dolgot is műveltek, a vádlottak szinte kizárólag nem boszorkányként azonosították magukat, hanem javasasszonyként, táltosként (féltáltosként), füves emberként, bábaként, vagy csak olyan egyszerű személyként, aki megtanult valamilyen mágikus módszert és azt hajlandó volt másoknak is megmutatni. Az ő bűbájos gyakorlatuk felölelhetett mind gyógyító, mind rontó módszereket, és a közösségük általában csak akkor fordult ellenük, ha a beígért gyógyítás nem sikerült. A hozzájuk hasonló füves- és tudósemberek a 21. században is léteznek a hagyományos közösségekben, és a periratokhoz hasonlóan kimondottan elhatárolják magukat a boszorkányoktól, akiket az ördög cinkosainak, vagy egyszerűen csak gonosz és veszélyes embereknek tartanak.
Ha a periratok azon részét nézzük, ahol olyanokat vádoltak, akik ténylegesen valamilyen varázslással kapcsolatos dolgot is műveltek, a vádlottak szinte kizárólag nem boszorkányként azonosították magukat, hanem javasasszonyként, táltosként (féltáltosként), füves emberként, bábaként, vagy csak olyan egyszerű személyként, aki megtanult valamilyen mágikus módszert és azt hajlandó volt másoknak is megmutatni. Az ő bűbájos gyakorlatuk felölelhetett mind gyógyító, mind rontó módszereket, és a közösségük általában csak akkor fordult ellenük, ha a beígért gyógyítás nem sikerült. A hozzájuk hasonló füves- és tudósemberek a 21. században is léteznek a hagyományos közösségekben, és a periratokhoz hasonlóan kimondottan elhatárolják magukat a boszorkányoktól, akiket az ördög cinkosainak, vagy egyszerűen csak gonosz és veszélyes embereknek tartanak.
Különlegesebb a helyzet, amikor a boszorkányok mint
éjszakai, vagy túlvilági rontó démonok jelennek meg az emberek
látomásélményeiben, (rém)álmaiban. Ez egyrészt egy hosszú folyamat
kulminációja, melyben a valaha nem-emberi ártó szellemi lényeket fokozatosan
elkezdték egy adott mágikus képességgel rendelkező emberek manifesztációjának
tekinteni. Ez a képesség pedig a szabad lélek a kiküldése volt
(melyet ma divatosan asztrális projekciónak neveznének). Azt szinte biztosan
tudhatjuk, hogy még jóval a keresztényi boszorkányüldözés megkezdése előtt is
léteztek olyan személyek, melyek úgy gondolták, hogy éjszakánként képesek
valamilyen (jó, vagy még inkább ambivalens) szellemek csapatával lélekben útra
kelni, házakat meglátogatni, lakomázni és ünnepelni. Egyes forrásokban olyat is
lejegyeztek, hogy voltak olyan személyek, akik olyan szellemekkel utaztak
éjszakánként, akik nem voltak épp a legjobb szándékúak és ártottak az
embereknek (pl. a strigák). A keresztény egyház tanításainak hatására aztán (mely
szerint minden szellem ördögi volt) a jó és nem kimondottan jó lények mind
démoniak lettek, a csapataikban látható emberek pedig mind gonosz boszorkányok.
Persze az emberek eleinte sokszor továbbra is jónak, sőt angyaloknak, vagy szenteknek
gondolták azokat, akikkel ilyen élményeik során találkoztak. Egy német esetben
pl. a vádlott bevallotta, hogy ő éjszakánként ugyan a szellemek csapatával
utazik, de azt is kijelentette, hogy ő a jókkal tart (akiket angyal vezet), míg a boszorkányok a
rosszakkal. Ebből a szempontból tehát létezhettek boszorkányok, akik olyan
személyek voltak, melyek ezekkel a nem-keresztényi túlvilági lényekkel találkoztak
álmaikban és látomásaikban.
Még egy fajta „boszorkányt”szeretnék bemutatni, ezúttal a
tanult ideológiák szemszögéből. A
keresztény tudósok szerint attól lett valaki boszorkány, hogy mágikus
hatalomért cserébe paktumot kötött az ördöggel. Az ördög pedig a
teológusok
szemében minden olyan szellemi lényt jelentett, melyet nem ismert el
hivatalosan az egyház, vagy amit nem szent életű személyek láttak (habár
a
vallásosság sem garantálta ezt feltétlenül…). Így keveredhettek
démonidézés,
vagy akár kimondottan ördögimádás gyanújába a tanult mágiát végző
személyek,
akik gyakorlatának szerves részét képezte, hogy szellemeket, angyalokat,
vagy
éppen ténylegesen démonokat evokáltak. De nem csak a tanult, hanem a
népi mágiát
űzők között is akadtak olyanok, akik különféle szellemekkel
(familiárisokkal) dolgoztak, melyek az
egyház szemében persze démonoknak, vagy magának az ördögnek számítottak.
Így
pl. skót perekben nem egyszer előfordul, hogy míg a boszorkánysággal
gyanúsított személy arról beszél, hogy egy-egy tündérrel, vagy holt
szellemmel
milyen kapcsolatot ápolt, addig azt a vallatói úgy értelmezik, mintha
egy
démonnal közösködött volna (ezt ahhoz hasonló szófordulatok is
tanúsítják a periratokban, mint: "az ördög, akit a tündérek
királynőjének nevez"). Ezek a személyek megint csak nem feltétlenül
tartották
magukat boszorkánynak, habár a keresztény ördöggel való lepaktálás
sztereotípiájának terjedésével egy idő után már az emberek is tényleg
kezdték
azt hinni, hogy ők bizony a démonokkal szövetkeznek és igen is
boszorkányok.
Mint
ebből is látszik, nem könnyű meghatározni a történelmi
adatokból sem, hogy ki volt boszorkány és ki nem. Amit viszont fontos
belátnunk, hogy a boszorkányságot nem lehet egy adott ősi mágikus
kultusz
fennmaradásának tekinteni. Helyette sokkal inkább arról van szó, hogy a
kereszténység előtti Európa varázslóinak, javas embereinek és
samanisztikus
mediátorainak a gyakorlata fokozatosan megváltozott az egyház által
az emberekre kényszerített ideológiáknak hála. E szerint, a növényeket
ismerők, a mágiát űzők, a szellemekkel kapcsolatot tartók és/vagy
éjszakai lélekutazásokban résztvevők azért, hogy a keresztényi
képzeteket valló közösségekbe tudjanak illeszkedni, fokozatosan
elhagyták a kétesebb
tulajdonságait, „csak” javassá válva. Ezzel párhuzamosan persze azok,
akik
megmaradtak az ilyen „démoni” praktikák mellett, elkezdték önmagukat is
boszorkánynak
tekinteni, hogy az évek múlásával és a szkepticizmus növekedésével
fokozatosan
eltűnjenek és csupán legendák és mondák szereplőivé váljanak.
Visszatérve
a meghatározás problémájára, a fentiek alapján
tehát mikor is volna valaki boszorkánynak nevezhető? Első kritérium a
képesség
arra, hogy az ember látomásélményeket tudjon átélni. A második pedig az
ambivalens, nem-keresztényi szellemek, vagy a saját kiküldött lélek
által elvégzett tudásszerzés, esetlegesen általuk való varázslatok végzése. Ezt aztán
kiegészítheti még a növények ismerete, a különböző tanult
és népi mágikus módszerek alkalmazása, esetlegesen a jóslás. Persze ha a
mai újboszorkányok
gyakorlatát megvizsgáljuk, a két feltétel megléte jobbára hiányzik
(tisztelet persze a kivételnek), így ebből a szemszögből ők vagy 20.
századi kitalációkat, vagy a régi javasok és
tudósok (mint mágikus tudással rendelkezők, nem mint az akadémiai
tudományokban
jártasak) hagyományát viszik tovább. Ami persze rokon a
boszorkánysággal, de
nem feltétlenül az. Sokak nem érzik szükségét ennek a
megkülönböztetésnek, ám
én nem tartozom közéjük. Szerintem tartozunk legalább ennyivel mindazon
ártatlan népi mágiát űzőknek, bábáknak, füves embereknek és javasoknak,
akik nem
tartották magukat boszorkánynak mégis meghaltak annak a vádjával. Nincs
semmi
baj azzal, ha az ember ezen személyek hagyományait őrzi a mai világban,
sőt,
nagyon is dicséretes dolog, ameddig nem tesszük ugyanazt, mint üldözések
áldozatainak vádlói, és nevezzük őket boszorkánynak.
Válogatott források:
Jeffrey Burton Russell: Witchcraft in the Middle Ages
Norman Cohn: Európa démonai
Joyce Froome: Wicked Enchantments: A History of the Pendle Witches and Their Magic
Wolfgang Behringer: Shaman of Oberstdorf: Chonrad Stoeckhlin and the Phantoms of the Night
Pócs Éva: Élők és holtak, látók és boszorkányok: mediátori rendszerek a kora-újkori forrásaiban
Carlo Ginzburg: Éjszakai történet: a boszorkányszombat megfejtése
Carlo Ginzburg: The Night Battles: Witchcraft and Agrarian Cults in the Sixteenth and Seventeenth Centuries
Emma Wilby: Cunning Folk And Familiar Spirits: Shamanistic Visionary Traditions In Early Modern Witchcraft and Magic
Emma Wilby: The Visions of Isobel Gowdie: Magic, Witchcraft, and Dark Shamanism in Seventeenth-Century Scotland
Alan MacFarlane: Witchcraft in Tudor and Stuart England: A regional and comparative study
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése