A mai boszorkányság nagyon szereti a mágikus
köröket. Viszont felmerül a kérdés, hogy vajon honnan eredhet ez a gyakorlat?
Vajon milyen nagy múltra tekint vissza?
Először is, fontos azt tudni, hogy a kör egy minden emberi
kultúra által ismert forma, hiszen egyszerűségének köszönhetően rengeteg helyen
visszaköszön a természetes világban. Ha egy nagyobb tárgyat minden oldalról
látni szeretnénk, körbe kell járnunk, sok virág szirmai valamilyen körhöz
hasonlatos formát szoktak alkotni, a Hold és a Nap is kör alakú, sőt az
égitestek még félkör alakban is mozognak az égbolton. Nem is csoda, hogy oly
sokszor található meg ez a forma kőkori építmények esetében, gondoljunk csak
Stonehenge-re, vagy Newgrange-re. Ám míg ez a tény a kör, mint alak, általános jelentőségéről
nagyon sokat elmond, addig a boszorkányok mai körének ez csak egy igen távoli
rokonát adja. Hiszen ennyi erővel a budapesti Kodály köröndöt is ezen ősi jelképek egy
modern kori leszármazottjának mondhatnánk.
De a múlt emberei nem csak köveket állítottak fel kör
alakban, hanem maguk is álltak ebben a formában rituálék során. Ennek minden
valószínűség szerint praktikai oka volt, hiszen ebben a formában mindenki egyenlő
távolságra volt a középponttól, jól láthatta a másikat, és az esetlegesen
középen állókat is. Ez a szertartásos elhelyezkedési mód épp ezért tudtommal
minden kultúrában megjelenik valahol, legyen szó körben ülő önismereti
csoportról, vagy afrikai törzsi táncról. De meg kell itt említeni a
boszorkány-, vagy tündérköröket is, melyekről azt mondták, hogy a
tündérek/boszorkányok körtáncainak a helyét mutatják. Margaret Murray is arra a
következtetésre jutott, hogy a boszorkányok „hivatalos” tánca a körtánc volt,
habár tekintve Murray pontatlanságait, ez csak azt bizonyítja nekünk, hogy több
periratban is felmerül a körtánc képzete, melyet a boszorkányok együtt végeztek
(akár egy bizonyos személy kárára is). Ebből már tehetnénk olyan
következtetéseket, hogy a körben való mozgás valamilyen általános boszorkányi cselekedet lett volna, de ha belegondolunk abba, hogy a körtáncok valószínűleg
egyszerű paraszti összejövetelek esetén is sokszor előfordulhattak, megint csak
egy általános emberi gyakorlatot kapunk.
A másik rituális mozzanat, ami több vallásban is felmerül, a
szentnek tartott tárgy, isteni szobor, védelmezni kívánt hely, személy
körbejárása valamilyen menet formájában, vagy körbefüstölése, esetleg
körbehintése valamilyen nedűvel. Ez a gyakorlat nem csak a régmúltban volt
jellemző az emberekre, de Európában több helyen is alkalmazták mint vallásos
mozzanatot, mágikus rítust (legtöbbször védelemre, de jóslásokban, sőt
féregűzésben is), de a magyar jogszokásban még a birtokba vétel
kifejezésére is szolgált. Angliában pedig azt mondták, hogy ha megadott
időpontban, megadott számszor körbejárnak (vagy futnak) egy adott követ,
épületet, esetleg dombot, meg tudnak idézni egy szellemet. Persze szörnyen
csábító, hogy ehhez a szokáshoz csatoljuk a mai boszorkányok által használt
köröket. De én megint csak nem merném megtenni ezt a következtetést teljes
egészében. Mert ugyan a mai körökkel és a múltbéli körüljárási szokásokkal
nagyon könnyű párhuzamot vonni, de az még mindig nem magyarázza, honnan
származnak a megidézendő elemek, égtájak, istenek, vagy éppen a színes
gyertyák. Ezek eredetéért viszont kimondottan a tanult mágikus hagyományok felé kell
kitekintenünk.
Az egyik legrégebbi utalás szerint, az ókori Mezopotámiában is
alkalmaztak köröket a surpu nevű
beteget megtisztító rituáléik folyamán: egy füstölőtartót vettek körbe vele,
majd vizet hintettek benne szét, fáklyát gyújtottak, és egy pap ledörzsölte a
gyengélkedőt liszt segítségével. (Akárhány ezer éves legyen is ez a gyakorlat, én
még a tanult mágiához sorolom, mivel egy pap végezte, nem pedig egy egyébként
földművelő, de szabadidejében vajákos ember.) Ami pedig az egyik nemzet vallásos
szertartása, az a másik, nála pár száz évvel fiatalabb nemzet mágikus rituáléja
lesz. Ez figyelhető meg az surpuval is,
ugyanis görög feljegyzések is vannak kísértetiesen hasonló mágikus-gyógyító
eljárásokról. Egy nagy ugrással az időben eljutunk a középkori nekromatákhoz, majd
szertartásos mágusokhoz, akik szintén köröket rajzoltak maguknak különféle
varázslatos céljaik eléréséhez. Ezekbe a körökbe idézték meg a holtak
szellemeit, vagy az alkalmazni kívánt démonokat, de a köröket a mágikus erők
növelésére is jónak tartották. A populáris képzeletben pedig az élt, hogy a
mágusok a körökben állva védik magukat a megidézett lények ártó szándékaitól,
és ezen használati módja is lett a legismertebb és legnépszerűbb a nagyközönség
számára. A körök kivetése majd csak a reneszánsz környékén jelent meg maihoz
hasonló formájában. A négy elem képzetét görög filozófusok elgondolásaiból
kölcsönözték a mágusok. John Dee pedig bevezette az őrtornyok képzetét a
mágikus körök kivetésébe, igaz ő még angyalokkal párosította össze őket. Ezt a
módszert fejlesztette tovább sok modern kori mágikus rend és személy is pl. a Golden
Dawn, vagy a hírhedt Aleister Crowley.
Kimondottan boszorkánysággal összekötve, az elsők között
szerepel a démonidéző kör képzete egy 1452-ben, Provinban boszorkánysággal
gyanúsított nő perében. Azt állították róla, hogy a boszorkányszektában,
melyhez tartozott, gyűléseik során az ördögöt a földre felrajzolt három koncentrikus körbe
idézték meg. Ez persze minden valószínűség szerint nem egy
valós gyakorlat volt, csupán egy, a vallatók által a gyanúsítottra kényszerített
képzet. Aztán a későbbi évszázadokban a szertartásos mágia gyakorlatából
fokozatosan a népi mágia gyakorlói között is megjelent a körök alkalmazása,
igaz gyakran töredezettebb, funkciómentes formában, vagyis inkább mint jól
mutató rituális elem, valódi varázserővel bíró gyakorlat helyett. A személy(ek) körül meghúzott kör védelmező szerepe is közkedvelt lett, melyet túlvilági
erőkkel történő kapcsolatteremtés esetén használtak, főként az egyszerű emberek,
nem pedig a népi mágiát hivatásszerűen gyakorlók. A magyar adatok szerint például a népi hit a
20. század elején az ilyen oltalmazó köröket „várnak” nevezte, és gyakran
szentelt krétával kellett meghúzni őket, pl. boszorkányok meglátásának céljára.
Tehát van egy pontosan, tanult emberek által kialakított mágikus módszerünk (szertartásos mágia köre), és egy belőle származó, töredezett népi alkalmazás (a kései népi mágia köre), valamint egy nehezen értelmezhető népi rituális mozzanat (tárgyak körüljárása). A ma oly kedvelt gyakorlatot ezek bármelyikéből származtathatnánk, de közvetlen felmenőjének mégis a szertartásos mágiát kell megneveznem. Azon egyszerű oknál fogva teszem ezt, hogy Gerald Gardner, aki a körök kivetését a boszorkányság alapvető rituális elemévé tette, Crowley-tól kölcsönözte a módszert. Az összes többi írás már csak Gardner gyakorlatát formálta át, vagy egészítette ki a szertartásos mágia újabb elemeivel, illetve pogány vonatkozásokkal, hogy autentikusabb hatást keltsenek általa.
Források:
Ronald Hutton: Triumph of the Moon: A History of Modern Pagan Witchcraft
Margaret Alice Murray: The Witch-Cult in Western Europe: A Study in Anthropology
Jacqueline Simpson, Stephen Roud: A Dictionary of English Folklore
Richard Kieckhefer: Forbidden
rites: a necromancer's manual of the fifteenth century
Herman F. J. Horstmanshoff, Marten Stol, C. R. Van Tilburg: Magic And Rationality In Ancient Near Eastern And Graeco-roman Medicine
Szendrey Ákos: A magyar néphit boszorkánya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése