Általánosan elterjedt elképzelés a boszorkányságról, hogy
azt örökölni lehet. Sok kezdő, de akár a már több éve ilyesmivel foglalkozó
személy is hajlamos lehet arra, hogy vélt, vagy valósnak gondolt családi
szálakkal magyarázza boszorkányság iránt való érdeklődését. Rosszabb az, amikor
már ugyanez az ok arra szolgál, hogy általa tűnjön autentikusabbnak, vagy hatalmasabbnak
a gyakorló, megpróbálva kiemelni magát a többi boszorkány közül. Ezzel a
logikával viszont, a kicsinyességét nem is számítva, több probléma is van.
Először is, a boszorkányság öröklése a magyar néphitben nem
véren át történik, mint valami születési előjog, hanem a haldokló boszorkány
kezének a megfogásával. Ismeretes széles körben ez a hit a németajkú emberek
között is, de az oroszoknál és még egyes francia nyelvterületeken. Ezen
elképzelés szerint, a boszorkány hatalma, mint valamiféle varázslatos erő
lakozik fizikai testében, mely érintés által képes átjutni más tárgyakba, vagy
emberekbe. Amikor pedig a boszorkány haldoklik, addig nem távozhat földi
hüvelyéből a lelke, míg hatalmát át nem adja egy másik, élő személynek, az
által, hogy kezet fog vele. Természetesen sok ember nem akart szert tenni ilyen
tudományra, épp ezért volt szokás a haldokló kezébe seprűt adni, hogy inkább
abba szálljon az erő, és melyet utána gyorsan elégettek, a belebújt gonoszsággal
együtt.
Ezzel a kézfogásos átvételi módszerrel is jellemzőbbnek számított, hogy egy rokon vegye át a természetfeletti erőt, de ez főként annak tudható be, hogy a haldokló emberek mellett leginkább a rokonaik voltak megtalálhatóak, hisz ők gondozták és felügyelték őket, valamint fogták a kezüket életük utolsó perceiben.
Ezzel a kézfogásos átvételi módszerrel is jellemzőbbnek számított, hogy egy rokon vegye át a természetfeletti erőt, de ez főként annak tudható be, hogy a haldokló emberek mellett leginkább a rokonaik voltak megtalálhatóak, hisz ők gondozták és felügyelték őket, valamint fogták a kezüket életük utolsó perceiben.
Másodszor, a boszorkányság soha nem öröklődött kötelezően
egy-egy családon belül, se apáról fiúra, se anyáról lányára. Ugyan mindig
voltak olyan famíliák, melyekben a boszorkányság mestersége generációról
generációra fel-feltűnt, de ugyanez elmondható bármely más tudományról is: a
szabó fia nagy eséllyel szabó lett, míg az ácsé ács, stb. Ez nem azért
történt, mert a gyermekek valamilyen különleges „szabóképességgel” születtek
volna, hanem azért, mert a fiú már kisgyerek korától segített apjának, így
korán elleste a munka nagy részét, később pedig ugyan minek kellett volna mást
tanulnia a kezdetektől, ha már félig-meddig értett egy foglalkozáshoz. A
boszorkányosnak tartott családokról, illetve az ő gyerekeiket ért hatások közül
nem szabad továbbá kifelejteni a közösség feléjük tanúsított viselkedését sem.
A falu nyilvánvalóan tartózkodóbb volt egy ilyen családdal, nem is szívesen
házasodtak bele. Ezt természetesen a gyerekek is érzékelték, és fokozatosan felvették
a szüleikre is rámért varázsló fél-kirekesztett szerepét, egyszerűen azért,
mert a közösség már eleve így kezelte, „predesztinálta” őket. Manapság, a
nyugati, „fejlett” társadalmakban ez persze nem játszik különösebben nagy
szerepet, hisz a városi emberek túlnyomó része nem babonás, illetve a városi
közösségek sem olyan összetartóak, hogy komolyabb hatást tehetnének ilyen téren
a fejlődő gyerekre.
Harmadszor, az, hogy a dédnagyanyja valakinek babonás volt,
vagy esetleg van róla egy történet, melyben szellemet látott, még nem jelenti
azt, hogy a dédi boszorkány volt, vagy hogy hajlama lett volna rá. Régen,
főként faluhelyen, nem számított különlegesnek, ha valakinek a halott szülei
üzentek álmaiban, ha esetleg szellemeket látott sétálni a temetőben éjszaka,
vagy ha szemmel verés ellen szenes vizet csinált. Ezek a mindennapi élet
velejáróinak számítottak - csakúgy, mint ma az internet, vagy a mobilok
térereje -, és nem a titkolt boszorkányos tulajdonságok bizonyítékai voltak. Az
persze már más kérdés, ha a fél falu azt állította valakiről, hogy boszorkány,
az pedig megint más, ha az illető maga mondta, hogy az.
Amit a boszorkányságról tudni kell, és főként, amit a
néprajzi adatok is alátámasztanak, hogy az egy ember személyes döntése
következtében megtanult, vagy megszerzett mesterségnek számított, és számít ma
is. Az, hogy egyesek a felmenőik között boszorkányokat vélnek, ma már nem
jelent semmit. A National Geographic egyik vizsgálata szerint minden európai
ember valahol királyi vérvonallal is rendelkezik, de ettől még senki nem fog
holnap az angol királynővel teázgatni. Ezek alapján én elvárom egy magát
boszorkánynak nevező személytől, hogy a saját boszorkánnyá válását ne azzal
magyarázza, hogy a nagyi babonás volt, vagy hogy a dédi kézrátétellel
gyógyított. Valamint azt is, hogy a boszorkányos hatalmuk alátámasztására se
használjanak ilyen álbizonyítékokat, mivel semmi alapjuk nincs.
Meglepően jó írás. Most olvasok Tőled elsőnek. Nagyon tetszett az érvelésed és a logikai okfejtésed. Jobbá tetted a napom! :) Most megyek böngészem tovább az oldaladat.Köszönöm! :)
VálaszTörlésUgyan már, örülök, hogy valami érdekeset tudtam írni számodra! :)
TörlésRemélem hogy a többi bejegyzésem között is találtál még egy-két hasznos dolgot. :)