A feminista mozgalmaknak és az újjáéledő pogányságnak köszönhetően,
a nők újra felfedezték az istennők, vagy pontosabban talán az Istennő létét.
Aminek az eredményei olyan vallási ágazatok lettek, melyek egyrészt igen szép
ösvényt nyújtanak sok, kereszténységben elnyomott nő számára, másrészt viszont,
igen hajlamosak a túlzásokra. Ezekből a túlzásokból szeretném most háromra
felhívni a figyelmet.
A Női Misztériumok: menstruáció, szülés, anyaság
Fantasztikus dolog, ha egy nő egészséges módon áll hozzá a
testéhez, ami persze mindenkinek egy kicsit mást jelent. A nagyobb
fordulópontok alkalmával pedig sokat tud segíteni, ha az ember valamilyen
formában megemlékezik a testének változásairól, így például női vonatkozásban
kiválóak az első menstruációt és az utolsót ünneplő szertartások. Ám azt nem
szabad hagyni, hogy a nők csak a testükkel definiálják önmagukat és vallási
életüket. Én nem tudnám elfogadni, hogy csak a szülésre való képességem és a
vaginám körül forogjon a vallási életem. Ha így nézzük, akkor már többet nem is
panaszkodhatnánk azért, hogy a férfiak „mindig csak” a mellünket bámulják, vagy
hogy csupán azzal foglalkoznak, ami a lábunk között van, hisz mi is egyedül
annak a „misztériumaival” törődnünk.
Aztán fő női erénynek, a nőt definiáló fogalomnak nem lenne
szabad az anyaságot beállítani. Nem azért mondom ezt, hogy mert nem tartom az
anyaságot egy óriási és fantasztikus dolognak, de oly sok nő van, aki nem
vállal gyereket, vagy aki meddő. Akkor őket már rekesszük ki misztikus kis
Istennő-köreinkből, hisz szülni nem tudnak? És hogy egy kicsit még
ingoványosabb talajra tévedjek, mi van azokkal a nőkkel, akik férfi testbe
születtek? Őket nem hagyhatjuk részesülni a női vallási élményekben, csupán
mert nem menstruálnak?
Az Istennő benned van, Te Istennő vagy
Erről nem is tudom, hol lehetne elkezdeni beszélni. Ha az
Istennőt valami fantasztikus, mindent átható és hatalmas lénynek látjuk, akkor
hogy tehetnénk magunkat eggyé vele? Ha egyáltalán isteneket tisztelünk,
imádunk, akkor hogy mondhatjuk, hogy egyek lennénk velük? Hisz akkor már ez
burkolt önimádat: én az Istennőt szolgálom, én pedig Istennő vagyok, ergo
önmagamat szolgálom. Ez nekem túl egocentrikus, és öntelt. És őszintén szólva
gusztustalan.
Mert tekinthetjük az istennőket egyszerű archetípusoknak,
melyek a tudatalatti mélyén lakoznak, ám akkor ne állítsuk, hogy vallásos
hódolattal tekintünk rájuk. Vagy maradjunk meg a jungi pszichológiánál, vagy a
politeizmusnál. A kettőt, ha kérhetném, ne keverjük, különben a világunk a Nap
helyett a pici énünk körül kezd majd forogni.
A Nagy Anya szeretetében fürdet minket
Persze, a Nagy Anya szeretetében fürdet minket, csak azért,
hogy aztán mindannyiunkat a halállal jutalmazzon, vagy betegség, vagy végelgyengülés,
esetleg egy tsunami, vagy egy árvíz által. Igen, a szeretete és bölcsessége a
Nagy Anyának akkora, hogy tudja, ennek így kell lennie. Csak az a baj, hogy az
ember Őnála sokkal butább, és sokkal gyengébb. Épp ezért is gondolja oly sok nő
(de akár férfiak is), hogy az Istennő szerepe az, hogy az emberek lelki világát
pátyolgassa, és folyton a szerető ölében tartson mindenkit (ha nem csak a
nőket). Ami pedig gyerekes menekülési vágy valódi édesanyánk (valós vagy
elképzelt, de mindenképpen idealizált) anyai szeretetének irányába. Ám, mivel
minden ember anyja is ember, az anyáknak is vannak kifogásolható tulajdonságaik,
így a vágyott teljesen elfogadó szeretetet egy hús-vér személytől nem nagyon
lehet megkapni. Így hát sokan kitalálnak maguknak egy elképzelt személyiséggel
rendelkező istennőt, és felruházzák a számukra ideálisnak talált
tulajdonságokkal, hogy ő majd minden bajukon átsegítse őket. De sajnos, ez nem
megoldás az emberek problémáira, csupán megengedi, hogy rózsaszín köntösbe
bujtassanak dolgokat, elrejtőzve közben a valóságtól. (Mondjuk, az biztos, hogy
ez a megoldás olcsóbb, mint egy jó pszichológus….)
Az Nagy Istennő, ha már ragaszkodunk egy, mindenek feletti
lény képzetéhez (ami ugyan mitől lenne más, nemet nem tekintve, mint a
keresztény Isten romantikus felfogásban?), magában kell, hogy foglalja a
születést és a halált, a teremtést és pusztítást. Ő nem a legjobbat akarja
nekünk, hiszen ami szerintünk a legjobb nekünk, sokszor igen rossz másoknak. Az
Ő legfőbb célja, hogy a Természet törvényei betartódjanak, és ebbe bizony
beletartozik szeretteink halála, értékeink pusztulása, és a saját életünk vége
is.
Tipikus fogyasztói beidegződések... Csak a test, a testiség, a lélek nem fontos.
VálaszTörlésJa, meg hogy a nő csak szülni jó, semmi másra. Nem birtokolhat egyéb tudást, mert a tudás a férfié.
Ez számomra kissé hímsoviniszta, patriarchátust a központba helyező felfogás.
Ha meg is van az istennői minőség, az csak a szülésben, a mellekben és a vaginában nyilvánul meg.
Azt hiszem, kellene egy kis vérfrissítés, valamiféle paradigmaváltás, mert ez így nevetséges.
Az egyensúlynak pedig meg kell lennie, máskülönben nem lenne a jelenlegi világ, a világegyetem. Hiába kusza, zavaros, kegyetlen és még illethetném ezer más jelzővel az emberi sorsokat, a földön történt események sokaságát, valahol mégis találunk benne egyensúlyt. Az már más kérdés, hogy a társadalom mit helyez előtérbe és mit szorít vissza a meglévő érdekek miatt.
(Elnézést, kicsit elszaladt velem a ló.)