2013. október 11., péntek

A mágikus hit hagyományos elemei

Eddigi néprajzi olvasmányaim alapján, a következő alapelgondolások vezérlik a mágikus rendszereket:

1. Rész = egész.
Vagyis egy tárgynak, növénynek, állatnak, vagy embernek egy része az egész lényt, objektumot tudja helyettesíteni.

2. Ami egyszer együtt volt, az utána is kapcsolatban marad.
Tehát pl. az ember által viselt ruhadarabon keresztül, hordás után is lehet hatni magára a személyre. Ehhez nem szükséges, hogy a kontaktus gyakori legyen (pl. egy félig megevett alma is megfelel), de a több együtt töltött idő hatásosabb varázslatokat ad.

3. Ahogy fent, úgy lent.
Az égitestek mozgása és az idő befolyással van a mágia kimenetelére.


4. Hasonló hasonlót vonz. Hasonló a hasonlóra hat.
Az első esetben, ha valamilyen állapotot szeretnénk elérni, akkor egy ahhoz hasonló cselekedet elvégzésével azt elő tudjuk idézni (pl. ha azt szeretnénk, hogy két ember élete összefonódjon, összekötözünk két babát). A második esetben, ha valamire hatni szeretnénk, akkor egy hasonló tárggyal képesek vagyunk azt véghezvinni. Ez az elv működik a vudu babák esetében is (többek között), de az erdei szömörcsögöt is ezért használták afrodiziákumként.

5. Az ellentét elűzi az ellentétet. Az ellentét hat az ellentettjére.
A 4. "szabály" megfordítása, amit akkor alkalmaznak, mikor olyan állapot áll fent, mely ellentétes a kívánttal. Jó példa erre az az általános esővarázslási gyakorlat, mely szerint vizet kell széthinteni egy megadott rituális formában. Ilyenkor a szárazság megszüntetésére vízzel próbálunk hatni, vagyis az ellentétével.

6. A valóság szimbólumokkal reprezentálható, és befolyásolható.
Pl. egy bábu jelképezheti az embert, akit aztán rajta keresztül befolyásolni is lehet.

7. A szimbolikus rituális tett befolyással van a valóságra.
Pl. egy csomó megkötésével képes az ember "megkötni" a szeleket is, vagy kér embert egymáshoz kötni.

8. A rituális szavak befolyással vannak a valóságra.
Többek között ez minden ráolvasás alapja is: a megfelelően kimondott szövegek mágikus erejébe vetett hit.

9. A megfelelő cselekedet, vagy szavak használatával az ember képes a dolgok rejtett, "mágikus" tulajdonságait aktiválni.
Pl. amikor egy amulett készítésénél a hozzávalóknak elmondják, hogy milyen funkciókat kell ellátnia: szerelmet hozni, vagy pénzt, esetleg egészséget.

10. A megfelelő cselekedet és szavak segítségével az ember képes bizonyos szellemi létezőket a maga uralma alá hajtani.
E szabály az alapja minden olyan varázslatnak, mely valamilyen nem fizikai természetű lény megnevezése által próbálja befolyásolni a valóságot.


És igen, mindenki jól látja, az "energiák" irányítása nincs a mágikus hitrendszerek alapvető elemei közt. Ez egy mai képzet, mely ugyan nagyon, de nagyon kedvelt, de sok néprajzi alapja nincs (bárhogy is próbálják manapság kitekerni más népek mágikus hitét az emberek). Aki nem hisz nekem, az elolvashatja az Erdész manáról szóló írását.

5 megjegyzés:

  1. Nos a 10 pontból 9-el egyet is értek. Na de ez" E szabály az alapja minden olyan varázslatnak, mely valamilyen nem fizikai természetű lény megnevezése által próbálja befolyásolni a valóságot." számomra elfogadhatatlan. A legnagyobb tiszteletem Virágnak és Erdésznek is, de erről másképp gondolkodok.
    Szerintem: Az univerzumot átjárja valami, én ezt energiának nevezem, az univerzum energiájának. Sokan Istennek nevezik. A legtöbb vallás más-más megfogalmazásban bár, de erről beszél. Ha ezen energia egy meghatározott halmaza "csapdába esik" fizikai testben az az élő lény. A halál pedig ezen kötés felbomlása. Az én olvasatomban tehát "szellemekről" beszélni nem lehetséges. Legfeljebb arról, hogy adott időben, adott helyen ezen energia egy részét uraljuk, majd vissza engedjük a körforgásba. Ha jól ismerjük a környezetünket, tudjuk hol mikor milyen tulajdonságokkal bír ez a bizonyos "energia" akkor fordíthatjuk saját céljainkra.
    Szívesen beszélgetek erről bárkivel, ha nem osztjátok a véleményem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A saját véleményhez természetesen minden jogod meg van. :)
      A 10. pont viszont nem az én fejemből pattant ki, de még csak nem is Erdészéből (és hasonló a helyzet a manás cikkel is). Hanem, ha az ember megfigyeli az emberiség mágikus gyakorlatait, akkor erre a következtetésre jut. Ehhez a cikkhez egyébként a fő forrásom Marcel Mauss mágiás könyve volt, vagy ott van Hans Dieter Betz The Greek Magical Papyri in Translation c. könyve is, ami szintén tele van ilyen varázslatokkal. ;)

      Törlés
  2. Kedves Virág! Nyilván itt tradíciókról és megfigyelésekről írsz, ez számomra is egyértelmű. Szerintem is fontos, hogy tiszteletben tartsuk, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy követjük is. Csupán az olvasás közben felmerülő gondolataim osztottam meg itt.
    A megszólítást úgy értettem; nem szeretnélek megsérteni, Téged vagy az általad forrásként megjelölt munka szerzőjét. Hozzá tenném, senki mást sem! Tudom, úgy gondolod badarságot beszélek ezzel az energia dologgal. Részben igazad van, mert nem tudom pontosan -közérthetően- kifejezni magam a témában. Köszönöm az ajánlott könyveket is, amint lehetőségem lesz elolvasom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen igazad van, a tradíciókat egyáltalán nem szabad vakon követni. Viszont én azon a meggyőződésen vagyok, hogy ha az emberiség ilyen nagy arányú népe tart egy elképzelést helyesnek, akkor a mögött lehet valami. Ez a valami is lehet csak az, hogy az emberek külön-külön hasonló dolgokat találtak ki, vagy olyan is, ami valami mindegyikük számára egységes dolog megtapasztalásából származik. És arra is ügyelni kell, hogy az eredeti, igaznak mondható elképzelést az idők folyamán mennyire, és hogyan is torzították el a ráépülő képzetek. Ez pedig sajnos nem egyszerű..... =(

      Törlés
    2. Igen, sajnos... Az én módszerem a valóság kihámozására az, hogy igyekszem minél több forrásból megismerni.

      Törlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...